Monday, June 08, 2009

Kurang air rambut gugur

Mengapakah kekurangan air dalam badan menyumbang kepada masalah keguguran rambut yang teruk?


MINUM banyak air suam untuk mengawal suhu badan.


RAMAI daripada kita panik apabila melihat rambut gugur. Sebenarnya, kejadian seumpama itu bukanlah sesuatu yang luar biasa. Ia lazim berlaku kepada sesiapa sahaja saban hari.

Walaubagaimanapun, sekiranya jumlah rambut yang gugur itu terlalu banyak selain meneliti kembali gaya hidup anda, sesi rundingan dengan pakar mungkin wajar dilakukan.

Keguguran rambut boleh menyebabkan seseorang itu kurang yakin diri, bersikap menyendiri, pemalu dan mengalami trauma yang berpanjangan. Klinik Siddha Nexhs Herbal bagi penjagaan kulit dan rambut, menangani masalah tersebut melalui teknologi siddha.

R.C Rajhaletchumy, Perunding Prinsipal Naturopati di Nexhs Herbal mencadangkan supaya seseorang itu minum lebih banyak air ketika menjalani rawatan rambut dan kulit kepala.

"Bekalan air yang mencukupi memainkan peranan penting dalam menurunkan pitta doshic dan menstabilkan tenaga vata, pitta dan kappa, yakni tenaga haba, udara dan air. Amalan meminum air suam juga membantu mengawal suhu badan selain mengatasi masalah keguguran rambut," katanya.

Sebaliknya, air sejuk memburukkan lagi keadaan seseorang yang menghadapi masalah rambut. Individu yang memiliki tenaga air yang berlebihan (kappa) dalam badan, kurang berdepan dengan tabiat meminum air sejuk."'

Minum air

Dalam pada itu, Rajhaletchumy memaklumkan ramai juga pelanggan yang mengeluh 'Saya telah mencuba pelbagai jenis produk tetapi semuanya gagal'.


PENGGUNAAN ramuan herba membantu proses rawatan keguguran rambut.


Perkara ini berlaku kerana teras masalah utama keguguran rambut diabaikan.

Walaupun seseorang itu digalakkan menjalani sesi perundingan peribadi, pengambilan vitamin B kompleks yang disyorkan oleh doktor mungkin kurang berfungsi tanpa pengambilan air yang banyak.

Kesannya, badan menjadi terlalu panas hinggakan air kencing bertukar menjadi kekuningan. Ini seterusnya membawa kepada keguguran rambut yang teruk.

Di Nexhs Herbal, langkah-langkah rawatan rambut dan kulit yang bersepadu dipraktikkan bagi memastikan ia benar-benar memfokus kepada permasalahan tersebut.

Selain minum sekurang-kurangnya lapan gelas air sehari, Rajaletchumy menawarkan kombinasi ubat-ubatan herba bagi kegunaan luaran, kulit kepala dan ubat khas tanpa antibiotik bagi kesihatan kulit.


Ini pesanan kepada diri sendiri yang asyik lupa nak minum air. "Badan kita memerlukan air" Kasihi diri kita, tiada diri kita siapalah kita..

2 comments:

wan salmah said...

armouris,
terima kasih, saya dah kunjungi blog anda, byk info kesihatan.

Anonymous said...

Admіring the time and еffort yοu put into your wеbѕite and in
dеρth infoгmation уou pгesent.
It's good to come across a blog every once in a while that isn't the sаmе out οf date rеhashed matеrial.
Wonԁerful reaԁ! I've saved your site and I'm adding yοur RSS feeds to my Gοοglе асcount.

Hello! This іs κind of off topiс but I neeԁ some help frοm an еstablished blοg.
Is it haгd tο sеt up your own blοg?
I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about сгеatіng my own but ӏ'm not sure where to begin. Do you have any points or suggestions? Thank you
Have a look at my blog ; bengkel sulaman manik