Saturday, November 10, 2007

Hmm...

Life Goes On...

Setelah sekian lama (lama jugak la dari biasa...) akhirnya saya on line jugak.. Apa nak ulas ya..
Kehidupan perlu diteruskan...

Pakar sains survival mengatakan halusinasi (juga hibernasi;p) adalah penting untuk menyimpan tenaga yang hampir kehabisan.
Mungkin ada orang kata muhasabah diri, tafakur, tempoh bertenang, huh, apa-apalah... saya dah kembali, walaupun fizikal, material masih dok 'hibernate' tapi sekurang-kurangnya jiwa saya dah mula nak menerewang.

Cerita pertama saya ialah saya dah pindah ke sekolah baru. Haa, macam saya pernah kata dahulu, tahun 2007 ialah tahun penuh cabaran bagi diri saya dan keluarga. Satu tahun saya dah posting 3 buah sekolah; SMKA Pedas, SMK Pasir Panjang dan terkini SMK Undang Rembau. Tapi saya bersyukur kepada Tuhan sebab ketiga-tiga sekolah itu banyak pengajaran yang saya peroleh. Tempoh 9 bulan di Pasir Panjang, Port Dickson banyak mengajar saya tentang kehidupan, hakikat dunia pelajar luar bandar dan masyarakatnya. Sedih juga nak meninggalkan mereka. Tapi saya tabiklah kepada guru-guru di sana yang begitu cekal dan tabah mendidik anak bangsa. Saya bukan lari, cuma keadaan kurang mengizinkan untuk saya berlama-lama di sana. Perkara terakhir yang berlaku di sekolah ini ialah jamuan akhir tahun yang diadakan di Ilham Resort. Saya suka ke Ilham sebab suasana dan lanskapnya sungguh cantik. Juga pertandingan 2K. Tempoh persediaan untuk acara ini memakan masa 2 hingga 3 bulan tetapi perubahan sekolah ini amat ketara sekali. Kelas/ bangunan dicat, langsir yang seragam, pokok-pokok bunga yang menyeri, taman-taman dikemaskini, potpouri bergantungan di kelas-kelas, bilik-bilik juga tandas. Wangi semerbak satu sekolah. Banyak lagi perubahan yang dibuat. Hii..kalu tak menang tak tau la.. Tapi dalam hati saya, saya bagi 'star' untuk sekolah ini.
Terima kasih kepada Zaidi (yang selalu singgah di blog saya) kerana menghantar kad raya ke sana, surprise sungguh!

Pada 1 November lepas, saya berpindah ke SMKUR (URESS). Bezanya ialah kalau dulu jam 7.11 pagi saya sedang membelah jalan di sekitar Pedas/Kundur/Linggi,(masih jauh lagi nak sampai) sekarang pada masa yang sama saya sudah pun punch card, macam tak percaya pula. Duduk di SMKUR 2, 3 hari beberapa calon SPM datang berbincang soalan-soalan SPM, sempatlah saya berikan beberapa tips untuk mereka. Walaupun tak banyak, tapi sekurang-kurangnya saya harap mereka dapat sedikit tips/ mnotivasi. Sebelum itu, saya terfikir nak tengok kotak surat di sekolah ini, wah tak sangka sebab bekas pelajar saya, Firdaus ada hantar poskad dari Korea. Kebetulan pelajar-pelajar saya tengok poskad itu, mereka pun rasa seronok melihat pelajar kita yang berada di oversea. Moralnya dari cerita ini ialah walaupun kita rasa kita sudah tak larat/tak berupaya, cubalah buat sesuatu yang positif, yang baik, walaupun sedikit, kerana mungkin itu boleh memanfaatkan diri kita dan orang lain juga.

Lusa, 12 November, pelajar-pelajar kita akan mula menduduki SPM. Tahun ini (walaupun tak banyak), sentuhan tangan saya melibatkan 3 buah sekolah termasuk SMKA Pedas. Doa saya kepada kalian semoga kalian menjawab dengan tenang, tekun, dan skor yang terbaik. Luv U all..

Tahun depan saya akan fokus kepada sekolah baru saya, Insya Allah. Cuma pada awal tahun saya masih bercuti, sesi persekolahan saya secara individu mungkin bermula lewat sebulan berbanding orang lain. Tapi, janganlah bimbang, setakat ini saya agak komited dengan kerja saya, cuma, kita kadang-kadang dikuasai oleh sesuatu kuasa yang kita tidak dapat kawal. Hu hu hu..

3 comments:

yussamir said...

ASsalamualaikom Cikgu..
hari-hari datang blog ini,tapi sejak cikgu dah lama cam tak jenguk blog in saya pon melarikan diri..huhu,..tu yang saya langsugn tak letak apa2 kat shoutbox tu..Apa-apa pon,selamat hari raya yang sudah lepas :D
raya hari tu cuti tak banyak,3 minggu.Tapi saya dapat raya kejap je..sebb saya sibuk dengan menulis utk buku pertama saya.Alhamdulilah,saya dah hantar ke editor,skarang ini tengah berdebar untuk dapat panggilan dari editor.Sekrang ini sibuk dengan sem baru saya yang dah bermula 3 minggu,orang cti saya beljar,,,huhuh nasib badan.Sem ni saya belajar 2 bulan jer,sem ni sem pendek.Dalam sibuk2 ngan belajar ni,saya skang ni bantu Bro Shahkirit siapkan buku pertama dia mengenai perbandingan agama.Dan saya juga dlaam mencari material utk buku kedua saya.Kali ini lebih kearah pengkajian dan temuramah,saya buat buku berkenaan dengan kebangkitan gelombang Protaz dikanlangan mahasiswa dan profesional.InsyAllah,saya akan memuatkan juga pandangan2 sarjana islam seperti Mufit dan cendikiawan berkenaan dengan gologan PROTAZ(profesional ustaz) ini.dan temuramah dengan Protaz2 malaysia seperti Kapten Hafiz Firdaus dan lain2.. :D
Seronok pula bercerita ngan cikgu.OK la cikgu,,lepas ni saya selalulah jenguk balik blog ni.Doakan saya sukses yer....Moga cikgu sihat dan bahagia bersama keluarga....

mrgano said...

sssssssss

cgwan said...

waalaikum salam,
syukur, seronok betul saya membaca perkembangan terkini yus. Nanti dah publish bagitau saya ya.
gunakan masa muda, masa sihat, masa free sebaik2nya..
...selalu harapkan yg baik2 utk yus.