Sunday, July 30, 2006

Assalamualaikum,

Lama betul tidak mengupdate. Bukan sengaja. Saya pun masih kurang faham apa asbabnya, petir nyinggah lagi ke rumah kami. Kali ini kabel telefon pula disapanya (juga lampu). Syukurlah kami semua selamat. (Ini kes petir ke berapa sampai saya lupa).

BALIK KAMPUNG..
Kami sekeluarga balik ke kampung lagi. Kali ini suami saya ada urusan keluarganya. Semua adik-beradik suami berkumpul. Keluarga suami agak unik, kerana menghimpun pelbagai bangsa dan etnik, dari Siam, Melayu (saya), Eropah (Belanda) dan India. Adik ipar saya pernah bergurau dia suka orang Cina. Heh kalau jadi orang Cina nanti saya beritahu Majalah 3. Gambar-gambar saya ambil, tapi entah mengapa sekali lagi, blog ini asyik eror dan tidak dapat publish gambar. Anak-anak saudara saya pun cute-cute.

BENGKEL PENULISAN NOVEL DI JELEBU.
30 Julai 2006

Sebenarnya saya begitu segan untuk ke bengkel ini. Ada sebab tu..Tapi gerak hati saya begitu kuat menggalak saya pergi.

Ceramah pertama disampaikan oleh Puan Ainon Muhammad. Inilah kali pertama saya berkuliah dengannya, sebelum ini hanya baca blognya, www.universiti terbuka pts. Puan Ainon membawa sekali editor-editornya. Penerangan beliau begitu jelas, bersemangat dan menjadikan saya begitu teruja.

Kemudian, majlis diteruskan dengan forum. Ahli panel ialah sdr. Fahd Razzy, Sdri Syarifah Salha, cik Shikin (editor PTS). Fahd Razzi ialah pelajar perubatan yang sedang bercuti (Ireland). Fahd menang anugerah puisijuga menulis cerpen. Tadi saya membeli majalah Anis dan terjumpa cerpennya. Kelebihan Fahd ialah dia banyak merantau, memerhati, mencatat dan menterjemah emosi beliau dalam bait-bait puisi atau ayat. Cerpen dalam Anis tadi berkait dengan perubatan.

Sdri Sy. Salha pula banyak menulis cerpen. Baru setahun balik dari Mesir. Sangat aktif di samping menjadi guru.

Kemudian, penulis Prima, iaitu Puan Sarina Mohd Som memberi ucapan beliau. Tips tentang penulisan juga.

Seterusnya, Puan Norazah Aziz memberi panduan bagaimana menghasilkan manuskrip yang baik dan seterusnya menghantar ke penerbit. Puan Norazah ialah editor kanan Utusan. Sebenarnya saya dah bertemu beliau 3 atau 4 kali, itulah yang membuat saya segan sangat-sangat ni. Cabaran oh cabaran. Saya mesti buat sesuatu...!

Seronok betul berbual dengan penulis-penulis ni. Banyak idea yang dapat.Lebih seronok kerana kali ini orang kuat PTS datang, editor kanan Utusan dan wakil Prima hadir. Cuma saya tebalkan muka (jumpa Puan Norazah), juga Puan Nisah dan Puan Mahaya (mentor-mentor saya tu).

No comments: