Friday, August 24, 2007

Atasi halangan ekonomi bumiputera – Husni

Oleh: S. ANAND KUMAR

KUALA LUMPUR 23 Ogos – Pencemaran pembangunan ekonomi bumiputera kini berada pada tahap serius kerana wujud unsur tidak sihat termasuk ketirisan, penjualan lesen, permit, kontrak, tender dan amalan ali baba.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Husni Hanadzlah yang mendedahkan perkara itu menggesa kerajaan dan semua pemimpin Melayu tampil menangani masalah tersebut.

Beliau yang bimbang dengan gejala itu berkata, kini sudah tiba masanya semua pemimpin politik Melayu dan kerajaan memandang serius halangan itu yang membantutkan usaha membangunkan ekonomi bumiputera.

Bercakap kepada pemberita di sini hari ini, Ahmad Husni berkata, kerajaan dan pemimpin-pemimpin Melayu perlu menjadikan pembangunan ekonomi bumiputera sebagai agenda utama dengan memantau perkembangannya secara teliti.

Sehubungan itu, katanya, sistem penyampaian kerajaan perlu diperbaiki supaya dilaksanakan dengan amanah, telus serta penuh integriti.

Katanya, sistem itu juga harus bebas daripada unsur rasuah terutama dalam pemberian lesen, kontrak, tender, permit dan bantuan kewangan kepada bumiputera.

Ahmad Husni juga meminta supaya sebuah Jawatankuasa Integriti ditubuhkan di setiap kementerian dan agensi bagi memastikan semua permit, lesen, kontrak, tender dan bantuan kewangan kepada bumiputera diberikan secara telus dan tidak berlaku penyelewengan.

‘‘Jabatan Audit Negara pula hendaklah melakukan audit komprehensif ke atas kementerian dan agensi dalam tempoh tiga tahun sekali,’’ katanya.

Beliau yang menyifatkan usaha membangunkan ekonomi bumiputera sedang berada pada peringkat kritikal mahu masalah itu diberi perhatian serius oleh kerajaan.

‘‘Usaha membangunkan ekonomi bumiputera bukan sesuatu yang mudah. Ekonomi adalah faktor utama dalam menentukan maruah, keagungan dan keunggulan sesuatu bangsa.

‘‘Bumiputera perlu melakukan lonjakan paradigma kerana cabaran abad ke-21 memerlukan usahawan tulen yang berdikari, dapat memanfaatkan peluang kerajaan dan mampu bersaing di peringkat domestik dan global,’’ ujarnya.

Katanya, usaha sama antara usahawan bumiputera, Cina dan India perlu digalakkan agar kemampuan orang Melayu menjadi lebih luas serta mampu menembusi pasaran yang besar.

‘‘Sehubungan itu, potongan cukai, bantuan promosi dan kewangan perlu diberikan sebagai insentif kepada syarikat usaha sama itu,’’ katanya.

No comments: