Tuesday, May 29, 2007

lagi ops gaji

‘Perang peniaga tamak’

KOTA BHARU: Cuepacs mengisytihar perang terhadap peniaga tamak yang menaikkan harga barang dengan meminta lebih sejuta kakitangan awam yang mempunyai maklumat mengenai kegiatan itu melaporkannya kepada kesatuan untuk disalurkan kepada pihak berkuasa.


Presidennya, Omar Osman, berkata pihaknya akan menubuhkan pasukan khas yang akan mencatatkan aduan dan disalurkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Beliau berkata, langkah itu perlu bagi memerangi peniaga yang cuba memanipulasi kenaikan gaji kakitangan awam yang diumumkan minggu lalu untuk mendapatkan keuntungan mudah.

"Cuepacs menyeru semua kakitangan awam memerangi habis-habisan peniaga tamak yang menaikkan harga barang sesuka hati. Kalau boleh, kita juga minta peniaga terbabit diboikot kerana belum lagi 1 Julai, harga barang sudah naik mendadak.

"Pengguna yang menentukannya, memang tak mampu boikot setiap hari. Tapi, kalau sebelum ini kita makan ayam hari-hari, kita boleh ubah dengan makan tiga hari sekali. Kalau biasanya peniaga jual 300 kilogram ayam sehari, turun kepada 100 kilogram, itu menunjukkan kita berjaya boikot.

"Kalau semua sejuta juta kakitangan awam ambil tindakan, sudah tentu ia akan bagi kesan besar kepada peniaga. Jadi, kita minta sesiapa yang ada maklumat, berhubung dengan Cuepacs," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Kesatuan Penyelenggara Stor Kerajaan, di sini semalam.

Beliau mengulas kenaikan harga barang yang dilaporkan berleluasa di seluruh negara sebaik kenaikan gaji kakitangan awam sehingga 35 peratus diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 21 Mei lalu.

Sehubungan itu, KPDNHEP melancarkan Ops Gaji bagi memerangi dan mengambil tindakan tegas terhadap peniaga yang melakukan kesalahan menaikkan harga barang sesuka hati.

Sehingga kelmarin, KPDNHEP memeriksa 15,206 premis perniagaan dan 62 premis perniagaan dikesan menaikkan harga dan akan dikenakan kompaun mengikut Akta Kawalan Harga 1946.

Omar berkata, beliau sendiri turut menerima kesan kenaikan harga barang serta menjadi mangsa peniaga tamak apabila terpaksa membayar 40 sen untuk segelas air suam di Johor Bahru.

Selain itu, beliau meminta penguat kuasa KPDNHEP melakukan pemeriksaan di pasar malam, kedai runcit dan restoran di taman perumahan awam dan tidak hanya tertumpu di bandar.

"Di taman awam inilah banyak penggunanya adalah kakitangan awam yang mungkin tiada pilihan untuk mendapatkan barang keperluan harian. Kita tidak mahu, lebih tujuh juta ahli keluarga kakitangan awam menjadi mangsa," katanya.

Hmm kalau kat mana2 harga barang atau perkhidmatan dinaikkan sesuka hati tu laporlah segera kpd KPDNHEP dengan segera, bagi kena kompaun sikit. Ada ke milo ais sampai RM1.80, air suam 40sen. "Pengguna adalah raja", jadi marilah kita buat pakatan, kurangkan penggunaan barang-barang yang dinaikkan harga itu atau kalau tak perlu sangat boikot teruslah, cari alternatif lain. Tak boleh jadi, gaji belum naik, harga yang naik-naik. Kesihan kat pekerja bawahan sektor swasta, orang-orang kampung yang kerja sendiri kan, tak fasal-fasal terjerumus dalam konflik ni.

No comments: