Tuesday, May 29, 2007

Ops Gaji

Carrefour labur RM20j jaya kempen jual murah


KUALA LUMPUR: Enam pasar raya besar dan gedung beli-belah yang bersetuju menyertai Kempen Penurunan Harga sedang merangka senarai 2,000 barang keperluan terpilih untuk dijual pada harga potongan sehingga 30 peratus untuk manfaat pengguna.


Pasar raya di seluruh negara yang terbabit adalah Carrefour, Giant, Tesco, Mydin, The Store dan Jaya Jusco.

Pasar raya besar Carrefour akan merintis kempen berkenaan apabila Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd Shafie Apdal melancarkannya, hari ini.

Antara barang yang harganya akan diturunkan adalah barangan runcit, makanan, minuman, pencuci, produk penjagaan diri, tekstil dan barangan segar seperti makanan laut, ayam dan sayur-sayuran.

Pengurus Perhubungan Awam dan Komunikasi Korporat Carrefour, Yuswanis Yusof, berkata pihaknya melabur RM20 juta untuk memastikan kempen berkenaan berjalan lancar di semua 10 cawangannya di seluruh negara.

“Tahun lalu, kami memperuntukkan sebanyak RM4 juta untuk 1,200 barang dan jumlah itu meningkat tiga kali ganda kali ini untuk 2,000 barang keperluan pengguna,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Pengarah Urusan Mydin Mohamad Holdings Bhd, Datuk Ameer Ali Mydin, berkata semua pasar raya Mydin akan menawarkan potongan harga pelbagai barangan harian pengguna sehingga 30 peratus, seperti yang diarahkan kerajaan.

Pengurus Perhubungan Awam GCH Retail (Malaysia) Sdn Bhd, Zamri Maulan, berkata ketika ini, pihaknya masih di peringkat perbincangan dengan pengeluar untuk mendapatkan persetujuan berhubung harga.

Bagaimanapun, katanya, apa yang pasti pasar raya besar berkenaan akan menyenaraikan lebih 2,000 barangan sepanjang kempen berkenaan.

“Kami menjangka Kempen Penurunan Harga di Giant akan bermula Jumaat ini,” katanya.

Pengarah Hal Ehwal Korporat dan Perundangan Tesco Stores (M) Sdn Bhd, Azlam Shah Alias, berkata pihaknya memperuntukkan sebanyak RM15 juta untuk membiayai penurunan harga produk di semua pasar raya berkenaan tahun ini.

Katanya, peruntukan itu membabitkan 800 produk sejak pelaksanaan skim harga rendah itu bermula pada Mac lalu.

“Bagaimanapun, kami akan meneliti kemungkinan meningkatkan jumlah produk sempena Kempen Penurunan Harga,” katanya.

Pengurus Barangan The Store (M) Sdn Bhd, Mark Loo pula memaklumkan pihaknya masih di peringkat mengumpul maklumat mengenai pelaksanaan kempen berkenaan daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHE).

Beliau berkata, ketika ini, pasar raya berkenaan menawarkan potongan antara 10 hingga 15 peratus membabitkan 150 barangan pengguna, manakala sehingga 70 peratus di bahagian pakaian.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pengarah Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Iskandar Halim Sulaiman, berkata penguatkuasa kementerian itu akan meneruskan operasi harian bagi memastikan semua peniaga mematuhi arahan kerajaan.

“Kita mahu peniaga menerima dengan jelas mesej supaya peniaga menurunkan harga barangan di pasaran,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Iskandar Halim juga mengingatkan pengguna supaya mengambil kesempatan sepanjang pelaksanaan Kempen Penurunan Harga dengan membeli barang keperluan di premis yang menyertai kempen berkenaan.

Statistik Ops Gaji sehingga 27 Mei menunjukkan aduan kenaikan harga meningkat kapda 66 kes.

Sebanyak 123 kes lain dikesan termasuk 68 kes melanggar Akta Kawalan Harga 1946, 39 kes Akta Timbang dan Sukat serta 16 kes melaggar Akta kawalan Harga 1946.

Sepanjang tempoh sama, kementerian mengeluarkan kompaun bernilai RM7,630 selain merampas dan menyita barang berharga RM4,651 menerusi 18,674 pemeriksaan premis perniagaan di seluruh negara.

Jumaat ni ya, marilah kita pergi ke tempat2 yg disebutkan di atas untuk mendapatkan barang2 keperluan kita. Harap2 mereka bukan omong kosong saja. Kat Rembau ni, masya Allah, kos hidup mahal ampun! Klinik tak pantau ke? Anak saya si Syamil demam pulak dah, ubat demam dll RM25. Ni kena pergi klinik kerajaan nih. Hmm pandai pandai la bawak diri kan..

No comments: