Monday, September 17, 2007

Hari yang sibuk..

Mari baca kisah yang akan saya paparkan, iaitu 2 per dua puluh lima daripada kesibukan yang saya alami hari ini.

Hampir jam 7 pagi saya dan dua anak saya yang bersekolah di SKUR bertolak ke sekolah mereka yang jaraknya lebih kurang 5 minit dari rumah kami. Letak SKUR dan SMUR (sekolah baru saya) bersebelahan. Kemudian, saya ke sekolah baru saya. Rasa pelik pula sebab cepat benar sampai ke sekolah. Budak-budak dan cikgu-cikgunya masih tidak ramai. Berbeza ya, biasanya saya sampai di SMK Pasir Panjang pelajar sudah memenuhi ruang perhimpunan atau sekolah.

Oleh sebab hari ini hari Isnin, ada perhimpunan rasmi di SMUR. Ada majlis pelancaran minggu Bahasa Inggeris. Sempatlah saya diperkenalkan oleh GPK 1 dan menonjolkan diri buat beberapa ketika di depan budak-budak dan guru-gurunya.

Saya sempat melawat beberapa tempat utama di SMKUR. Apa yang seronok ialah ketika waktu transit tengah hari, ada antara anak cikgu di sini yang bersekolah di SKUR datang ke bilik mereka. Berbeza dengan sebelum ini, apabila anak saya balik awal, saya sudah susah hati bagaimana ingin mengambil mereka, dan ke manakah mereka hendak pergi. Hendak balik dari Pasir Panjang mengambil mereka oh cukup jauh. Syukur kami telah dipermudahkan dalam urusan keluarga kami. Setelah melaporkan diri, saya meminta izin daripada GPK 1 untuk pulang ke SMK Pasir Panjang dan membereskan kerja-kerja saya selama seminggu di sana. Kebanyakan cikgu dan staf terkejut akan pertukaran saya .Apa boleh buat, rezeki kami anak beranaklah tu. Pengetua kami, iaitu Puan Heng meminta saya menanggguhkan pemergian saya ke SMUR atas dasar kesihankan pelajar yang bakal menduduki SPM tak beberapa lama lagi. Mendengar rayuan beliau naik hiba pulak hati ini. Saya pun bersetuju dan akan memohon menunda pemergian saya ke sana. Lagi pula, cikgu SPM di SMUR sudah cukup.

Inilah pertama kali saya bertugas di bawah majikan berbangsa Cina. Beliau yang gila kerja itu amat mencabar kami semua. Tapi, oleh sebab kami/saya sudah biasa dengan cabaran dan budaya gila kerja ini, saya rasa saya boleh geng dengan beliau. Banyak betul ilmu baru yang 'hidup' saya timba. Sedih juga nak tinggalkan sekolah ini...

2 comments:

Jamal Abd Rahman said...

salam wan..oo seorang pendidik rupanya..hmm seperti isteri saya juga..pindah ke URESS ker? ingat lagi sekolah tu..masa zaman sekolah di seremban..

Anonymous said...

URESS tu sekolah terkenal juga. mula posting 1/11/07 nanti. org NS ke?