Saturday, December 19, 2009

Cuti Lagi..

Afiq, meraikan kejayaan dapat menjadi pelatih MAS
Hajar, Syamil, Danial dan saya
Anak saudara saya, Ahmad Ghazee dan Nur Asyikin
Saya dan bonda saya pada majlis menyambut menantu (anak saudara saya) Hari mula-mula Danial masih takut air, tengok saja dulu..

Alhamdulillah...
Setelah terasa cuak, fobia dan pelbagai kebimbangan untuk pulang ke kampung akibat tragedi berdarah lebih kurang 2 tahun lepas, alhamdulillah, saya dan 3 orang anak berjaya juga pulang bercuti di kampung kelahiran saya di Kelantan. Sebelum ini saya hendak menyambut Hari Raya Haji di kampung, tapi, apabila tiba masanya, ada pula aral datang melintang, terpaksalah saya batalkan. Tetapi, hajat kesampaian juga, dan kami pulang dari 10hb 12 hingga 17hb 12.

Perkara pertama yang menyambut kepulangan kami ialah betapa terharunya bonda saya menyambut kami berempat. Beliau yang sudah mencecah 82 tahun begitu lama memeluk saya, mungkin tidak menduga akan dapat berjumpa kami lagi. Dengan Danial yang pertama kali dilihatnya semasa berumur 36 hari kini sudah berusia 2 tahun.

Doa saya supaya kepulangan kali ini mengembirakan, nampaknya anak-anak sayalah terutamanya begitu gembira di sini. Syamil seronok kerana dapat bertukar angin, berjalan-jalan, dapat ke kolam renang (4x), makan-makan dan berakhir dengan Kem Menggilap Permata di masjid dekat rumah kami. Ada juga berita yang berat untuk ditelan, tapi, saya menerimanya sebagai satu daripada adat kehidupan. Syukur kerana Allah memberi saya/kami kekuatan dan, ramai yang sanggup bersusah bersama-sama kami dan meringankan bebanan kami. Saya tidak akan lupakan semua jasa2 yang dicurahkan, semoga Allah anugerahkan yang terbaik...

Jadi, kami akhiri tahun hijrah yang lepas dengan 'bahagia' dan syukur. Hari itu saya juga sempat menziarah kuburan anak saya, juga ayah saya (dll). Sudah dua tahun 1 bulan arwah anak saya bersemadi di sini. Tepat 2 tahun dia disemadikan, anak saya Maryam bermimpi berjumpanya dan arwah menyebut2 diri saya. Betullah roh balik ke dunia dan dapat melihat kita... Subhanallah!

Doa tahun baru hijrah kami dapat baca di dalam perut bas Transnasional 2 tingkat dari KB menuju Seremban. Azam tahun baru? Semalam ialah sejarah, hari ini ialah misteri, dan esok ialah harapan... Allah tahu kepada siapa Dia duga. Dia Tuhan Yang Maha Adil, Pengasih, Penyayang dan tidak sesekali menyusahkan hamba-hamba-Nya. Sedangkan makhluk-Nya yang begitu halus di dasar laut pun, Dia tahu, apa lagi kita makhluk-Nya manusia ini...

No comments: