Monday, August 18, 2008

Alahai Danial..

Pada 14 Ogos lepas genaplah umur anak kecil saya 9 bulan. "Bagaimana dia sekarang, apa khabar dia, apa dia dah boleh buat?"

Itulah soalan-soalan yang sering diajukan tentang Danial. Secara amnya, dia bayi comel, suka manja manja macam bayi-bayi seusianya, cuma ada beberapa perkara yang agak berbeza.
Rakan sebayanya sudah laju merangkak, sudah hendak memanjat, sudah tumbuh beberapa batang gigi, sudah boleh memanggil beberapa panggilan selain mama.

Danial mencuba mengangkat badannya seperti hendak merangkak tapi jatuh balik, cuba dan jatuh balik hingga saat ini. Tapi semalam dia cuba memanjat dan berdiri. Tapi kaki dia masih tidak kuat. Sekejapan dia akan jatuh dan perlu dipegang sentiasa. Gusi pun dah rasa "tajam", biar baru sebatang tapi itu sudah okey.

Saya tahu walaupun dia agak pendiam (low profile...) tapi semangat dia kuat. Saya tidak boleh memaksa dia supaya pencapaiannya seperti bayi-bayi lain. Dia baru 9 bulan. Doktor kata dia baru nak belajar sesuatu disiplin ilmu, dia sakit, dan sakit... 7 minggu terlantar di hospital bukan tempoh yang sebentar.

Yang penting dia terus menunjukkan perkembangan positif dari sehari ke sehari. Kalau dulu dia boleh demam berterusan (hingga 3 minggu) dan bikin saya memanjang cemas, tetapi sekarang keadaan sudah agak stabil. Baru-baru ni demamnya sudah normal seperti kanak-kanak lain.

Satu yang saya suka tentang dia lagi ialah dia penyabar, dan suka dengar zikir di Astro Oasis, dan menikmati bacaan-bacaan termasuk ayat-ayat suci. Semasa di dalam kandungan lagi saya banyak berdoa dan bermunajat untuk dia (anak-anak lain jangan cemburu, yang lain-lain pun saya baca juga, cuma situasi riwayat hidupnya berbeza daripada yang lain). Semoga dia dapat menjadi pejuang agama Allah seperti yang saya harap-harapkan.

No comments: