Sunday, September 13, 2009

Nak yang Halal?

Enjin carian 'halal' dapat sambutan hangat.

KAHERAH: Enjin carian internet baru 'ImHalal' mula memenangi hati pengguna internet di Mesir walaupun baru beberapa hari diperkenalkan.

"Enjin carian baru ini bagus," kata Marwa Adeeb, seorang kerani bank Mesir kepada web Islam Online.

"Seorang rakan sekerja saya memberitahu mengenainya. Saya tidak pernah berhenti menggunakannya sejak itu."

Enjin carian berdasarkan nilai Islam itu dilancarkan minggu lalu di mana ia menapis kandungan internet yang disifatkan penciptanya sebagai hanya mengandungi halaman web bersih yang tidak mempunyai bahan lucah.

Ia memberi peluang kepada umat Islam seluruh dunia untuk membuat carian di internet dengan selamat tanpa berhadapan dengan kandungan yang berunsur lucah atau salah.

Sebaik saja pengguna menatap kandungan yang dikategorikan 'salah', enjin carian akan bertukar kepada satu nasihat.

Apabila pengguna mencari perkataan seperti 'seks' atau 'bogel', misalnya, enjin carian akan terus memberitahu pengguna bahawa keputusan pencarian itu mengandungi bahan yang haram atau bersifat tidak Islam.

Enjin carian Islam pertama di dunia itu boleh diperoleh dalam 15 bahasa termasuk Arab, China, Parsi, Turki dan Bahasa Inggeris.

Di Mesir, lebih 90 peratus daripada 80 juta penduduknya beragama Islam dan sekitar 12 peratus yang menggunakan enjin carian baru ini dianggap memberikan mereka apa sebenarnya yang dicari.

Pengasasnya, Reza Sardeha, 20, pelajar Iran-Kuwait yang tinggal di Belanda berharap enjin carian baru itu akan menjadi halaman pencarian nombor satu di kalangan pengguna Islam.

Paling mengejutkan, 'ImHalal' juga mendapat sambutan daripada penduduk minoriti Kristian di negara itu. � Agensi

Tak kisah si penulisan saya ini agak berbeza sikit dengan artikel di atas ya, tapi masih berlegar pada kata kunci "Halal".

Dalam 4 hari yang lepas, saya telah ke sebuah pasar raya di Rembau. Antara dua barangan yang saya beli ialah vitamin C Scott emulsion dalam bentuk pastil. Ini tentu menarik untuk anak-anak saya. Biasanya dalam bentuk pekatan. Tertera dengan jelas logo Halal Jiwan erakim pada kotak tersebut. bing.
Barang kedua ialah serbuk dadih -buahan buah keluaran NBI. Serbuk dadih ini amat popular dan ramai penggunanya. Kalau dulu logo halalnya ditampal dengan lampiran kecil, tapi sekarang logo Halal Jakimnya dicetak siap pada pembungkus dadih tersebut.

Memandangkan kedua-dua barang tadi perlu kami beli dan logo Halal Jakimnya begitu ketara, Maka saya pun tanpa teragak membelinya.

Sampai di rumah, oleh sebab anak saya Syamil berpuasa, jadi lambat sikitlah hendak membuka vitamin C tadi. Tetapi, terlintas di hati saya untuk menyemak kandungan bahan-bahan dalam vitamin C tadi. Salah satu bahan yang digunakan ialah bovine. Saya pun menyemak apakah maksud bovine di internet. Bovine ialah bahan yang diperoleh pada haiwan ternakan seperti lembu atau kambing. Sebelum ini saya baru ke farmasi yang dikendalikan oleh orang Melayu. Dia memang mengelak daripada menggunakan bahan bovine ni kerana walaupun masih menggunakan hasil lembu, tapi kita tidak pasti lembu tadi disembelih mengikut cara Islam. Tetapi, menurut keterangan artikel tentang bovine yang saya baca di internet, jika terdapat logo Halal Jakim, kita boleh menggunakannya.

Saya pun menggunakan perkhidmatan yang disediakan oleh Jakim untuk menentukan status dua barangan ini. Jawapan yang saya peroleh ialah: Tiada dalam senarai. Masih tidakberpuas hati, saya mengsms perkhidmatan telefon bimbit pula. Dan, jawapan yang diberi masih sama iaitu "Tiada dalam senarai."

Jadi, bagaimana nih? Sampai hari ini saya masih belum menggunakan kedua-dua produk tersebut walaupun anak kecilsaya menangis-nangis apabila melihat vitamin C itu.

Memang saya cerewet tentang makanan. Contoh seterusnya ialah kentang goreng/french fries. Di Rembau, saya sudah tinjau tidak ada kentang tersebut yang ada logo Halal yang meyakinkan. Semua logo Halal jawi atau rumi. Hanya di pasar raya saja ada yang menggunakan logo Halal yang diiktiraf oleh jabatan agama Islam negara tersebut. Bagaimana nih? Anda tidak pernah membeli french fries yang siap digoreng? diletakkan di dalam bekas yang menarik, tidakkah anak-anak anda minta dibelikannya? Anda tidak pernah makan chicken chop? Chicken chop kurang sempurna/lengkap tanpa french fries.

Pentingkah bersikap peduli pada makanan ini?

Saya sebagai guru selalu naik pusing apabila berhadapan dengan telatah anak-anak murid. Dulu, semasa di dalam kelas, pernah sekali mulut saya terasa ringan hendak bercakap dengan kawan semasa cikgu bercakap. Saya ingat lagi, cikgunya Cikgu Yusuf. Beliau membaling kapur ke arah saya. Selepas itu saya tidak bercakap lagi semasa cikgu bercakap. Tetapi sekarang? Kalau nak disenaraikan di sini masalah-masalah disiplin dalam kalangan pelajar, memang tak larat nak disenaraikan. canggih-canggih dan hebat anak-anak zaman ini. Tidak payah memandang jauh ke luar jendela, tengok pada keluarga sendiri pun sudah boleh faham. Dalam diri kita sendiri pula? Sejujurnya saya akui, saya sendiri pun masih banyak sifat-sifat mazmumah. Memang hendak berubah, tapi, liat juga kadang-kadang. Solat tidak khusyuk, doa "tidak" makbul... kerana apa itu semua ya..

Marilah kita sama-sama renung-renungkan..

No comments: