Wednesday, October 14, 2009

Hari Teknik Vokasional SMKUR 2009

"Mari kita acu cuba test tengok tahap asap kereta Cikgu Norizan ni."
Demonstrasi dari pegawai JAS.
"Begini, mula2 rendam kertas surat khabar, atau terus blend. Masukkan dalam takung yang besar. Kemudian perlahan2 ayak kertas yang dikisar halus tadi ke dalam bingkai. Sejatkan. Telangkupkan pada kain begini. Lapik dengan sehelai kain di atas kertas blend tadi, seterika perlahan-lahan. Letak di bawah cahaya matahari pun boleh juga."
Encik Daneil dari South Waste Management sedang menerangkan sesuatu kepada Encik Nasir iaitu pelukis yang membantu booth Pn. Normadiah. Encik Daniel membuat demonstrasi kitar semula kertas. Encik Nasir ialah bekas pelukis kartun Ujang.

eheh ni jawab kuiz ke apa ni? ai main tengok buku? Kira ulang kaji jugalah kot,
minggu depan peperiksaan akhir tahun...
Wakaf Cikgu Abd Rahman, pelajar MPV landskap dan jualan mereka.

Ini booth jualan kraf oleh Pn. Normadiah. Bunga angsana dinyah warna, diwarnakan kemudian cucuk pada lidi. Daun getah yang direndam, direndam juga diwarnakan dan digubah. Rotan halus dijadikan seperti bola, boleh dibuat lampu. Labu sayung kecil yang dipanggil 'groud'

Penanda buku dari kiri; 1.jerami padi, 2.batang pisang 3.batang pisang juga,
4.orkid kering 4.pandan laut 5.orkid juga,

Alhamdulillah, dalam kekangan masa, Hari Teknik Vokasional SMKUR tahun ini berjaya juga dilaksanakan. Sepanjang tahun jadual sekolah kepenuhan. Jadi, saya selaku ketua bidang, memaksakan diri dan ahli bidang untuk menjayakannya walaupun sehari.

Acara hari ini agak ringkas memandangkan mood pelajar dan guru lebih kepada peperiksaan akhir tahun. Ada acara yang terpaksa dicantas, maka tinggallah dua acara sahaja iaitu Kuiz Tekno dan pameran.

Kuiz tekno adalah untuk pelajar tingkatan 1, 2 dan 3, dan soalan yang dikemukakan berkenaan KHB tingkatan 1 dan 2. Manakala acara kedua iaitu pameran, demonstrasi, dan jualan telah disertai oleh 4 badan iaitu Jabatan Alam Sekitar Seremban, South Waste Management Seremban, usahawan kraf iaitu Normadiah dan MPV Lanskap sekolah kami yang diketuai oleh Cikgu Abd. Rahman.

Jabatan Alam Sekitar menyediakan pelbagai bahan bacaan termasuk poster. Mereka juga membuat demonstrasi menguji asap kereta guru-guru dan tahap keselamatan pendingin hawa kereta.

Manakala South Waste Management pula di samping membuat pameran bahan kitar semula iaitu tayar terpakai dan botol plastik, telah mengadakan demonstrasi membuat kertas kitar semula. Insya Allah cara-caranya masih terpahat kukuh dalam ingatan. Cara-cara membuat framenya pun saya belajar juga dan jika ada kelapangan waktu saya akan membuatnya sendiri.

Sementara itu, Pn Normadiah, seorang usahawan kraf yang agak terkenal kerana beliau sering dijemput oleh badan-badang kerajaan untuk membuat demonstrasi dan jualan kraf seperti bunga kering, kraf daun getah. Biji pinang raja, bunga angsana, pelepah pisang, bunga kertas boleh dijadikan kraf tangan yang sangat menarik. Idea yang saya dapat di sini ialah menggunakan teknik membuat kertas kitar semula tetapi menggunakan serat pokok. Serat boleh terdiri daripada pelbagai tumbuhan seperti jerami padi, dan.. (eh lupa pulak nama dia..). Perasan tak ada sejenis pokok bunga yang daun panjang-panjang tajam di hujungnya dan selalunya diletakkan telur..haa..kan seratnya kasar, potong-potong dan boleh dijadikan kertas kitar semula juga. Tuntasnya apa saja tumbuhan yang mempunyai serat yang kasar cantik dijadikan kertas. Kalau nak bagi cantik lagi, letakkan helai-helai ranggi bunga kertas. (ps daun pandan pun boleh juga).

Nak buat apa dengan kertas kitar semula? Boleh dijadikan penanda buku dengan memotongnya memanjang. Atau dijadikan bingkai gambar. Atau boleh dibuat kraf tangan seperti beg kecil.

Bunga kertas yang berwarna ungu boleh dikeringkan dan dijadikan rantai kunci. Laminatekan dan dibubuh gegelang besi. Bagaimana nak keringkan? Seterika perlahan-lahan dengan suhu sederhana. Warna ungu biasanya kekal.

Puan Normadiah ini sudah pernah ke Jepun dan Ireland untuk produk kraf ini (banyak jenis sebenarnya). Saya suka kerana produk beliau sangat halus buatannya dan beliau tidak lokek mencurah ilmu. Insya Allah saya akan ke Kg Pelegong, Labu untuk menyaksikan industri homestay di sana.

Dalam banyak-banyak hobi saya, membuat kraf tanganlah yang paling saya suka dan paling mudah saya faham berbanding hobi lain iaitu melukis, menulis. Hobi melancong pula banyak sangat kekangannya. Maaf dah termasuk hal peribadi.

Cikgu lanskap kami telah membuka tapak gerai di wakaf yang baru siap dibina hasil usaha sama guru-guru dan pelajar lanskap daerah Tampin/Rembau. Jualan pokok-pokok bunga kelihatan sangat laris. Oleh sebab dalam kepala saya telah disetkan untuk berpindah, jadi saya memandangnya dari jauh saja. Hendak pergi dekatkan takut terkilan sebab tak boleh beli. Di sekolah kami sudah ada taman Nusantara, taman Melayu. Memang cantik hasil tangan beliau. Tahun depan insya Allah taman Islam yang lokasinya berhampiran surau.

Gambar? Hmm, semenjak kamera saya rosak ni, aktiviti merakam gambar sudah tergendala. Tapi insya Allah saya siarkan nanti dengan menggunakan kamera guru-guru lain.

No comments: