Monday, January 11, 2010

Sembang-sembang sekolah..

Eh eh tiba-tiba ringan tangan pulak nak up date blog ni... tengah dok rajin ni ikut je lah angin kus kus ini..

Setelah sesi persekolahan dimulakan, saya cuba merajinkan diri untuk melaksanakan tugas-tugas yang datang bagai ombak membanting pantai..
"Kak, rasa banyak pula tugas tahun ini," saya berkeluh kepada Kak Norzi.
"Ya lah, rasa macam tak terkejar pula." Jawapan spontan Kak Norzi mengiyakan bahawa semua cikgu dilimpah kerja.. biasalah fenomena awal tahun.. Saja-saja je berkeluh sebenarnya, kerja-kerja yang datang kami lunaskan.

Tadi, pengetua cemerlang kami iaitu Datin Azimah hj Alis, dengan tetamu khas iaitu Dato' Afandi, GPK1, GPM, ketua-ketua bidang, semua ajk PSS sekolah kami menghadiri mesyuarat PSS. Kali ini PSS telah diamanahkan menjalankan satu program untuk memperkasa PSS.

Program ini merupakan program yang sangat menarik, kerana jika dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan berjaya, program ini mampu membuat anjakan paradigma kepada landskap sekolah kami.

Ideanya begini. PSS ialah satu tempat penting untuk menyalurkan ilmu. Selama ini PSS dikatakan kurang menarik perhatian pelajar kerana pengisiannya yang tradisional, ada buku-buku, majalah, ensaiklopedia (macam perpustakaan biasalah). Anjakan yang dimaksudkan di sini ialah, bagaimana untuk menarik minat pelajar menceduk ilmu di sini dan menjadikan mereka berfikir jauh ke hadapan. Supaya pelajar nampak buku macam nampak coklat.. (ayat saya..).

Buku-buku yang dibekalkan mestilah berkualiti, menarik minat pelajar. Contoh, jika pelajar datang dan menaakul buku-buku di sini (juga bahan-bahan lain seperti CD, LCD, software yang sesuai, internet di PSS dsb), pelajar bukan setakat mendapat ilmu bahkan rasa tertarik untuk menjadi juru terbang misalnya. Buku yang mendedahkan kerjaya juru terbang, langkah-langkah dari awal untuk pelajar turuti bagi merealisasikan pelajar ke dalam kerjaya ini.

Seterusnya juru terbang yang mengenakan uniform kerja akan dijemput memberi pendedahan
dalam kerjaya ini. Pelajar mungkin juga dibawa melawat ke tempat-tempat yang berkaitan bidang ini.

Program ini memerlukan rangkaian komuniti setempat seperti PIBG, agensi atau jabatan-jabatan berhampiran, serta bekas pelajar sekolah ini.

Langkah pertama yang perlu kami lakukan ialah, senaraikan judul buku, atau bahan-bahan untuk bidang kami. Seterusnya langkah-langkah akan diambil untuk mendapatkan buku/bahan-bahan tersebut dengan mengumpul dana, "menjual meja" dsb.

Saya sokong apa-apa saja usaha yang bagus untuk anak bangsa. Kerja lebih sikit berbaloi dengan kejayaan akan digapai nanti, sementelah saya suka pada ilmu atau buku.
Insya Allah jika kita bekerjasama kita dapat melakukannya dengan lebih mudah.

Kepada diri saya sendiri, saya harap akan terus gigih menapak. Tahun ini nampaknya tahun kerja keras untuk saya. Secara peribadinya, saya sedang bergelut dengan urusan jualan rumah saya yang sudah memakan masa lebih setahun. Saya juga berusaha supaya dapat berpindah balik ke negeri kelahiran saya, jika anda pernah membaca catatan saya, saya sifatkan untuk dapat berpindah ke Kelantan bagai ingin terbang ke bulan...contoh la.. Saya juga sedang bergelut dalam bidang penulisan..hihi, yang ini tidak berani ulas panjang-panjang selagi hasilannya tidak sempurna agamnya di depan mata...

Besok kami akan bermesyuarat untuk bidang saya, iaitu bidang teknik dan vokasional. Sebelum ini agenda pun sudah bersusun 7, tambah dengan program PSS ni, bertambah lagilah agendanya.. Saya bersyukurlah setakat ini ahli-ahli bidang saya ni hebat-hebat.. masing-masing ada kemahiran, maklumlah bidang teknik dan vokasional..banyak pakar terkumpul di sini..

Antara agenda yang telah kami rancang ialah mengadakan Minggu teknik dan Vokasional. Kalau tahun lepas kami lakukan sehari sahaja, dan sebagian pelajar sedang bergelut dengan peperiksaan akhir tahun, kali ini kami jalankan seawal bulan 4. Jadi, usaha untuk memantapkan minat pelajar dalam bidang kami (dengan mengaitkan program PSS tadi) sangatlah sesuai. Kami juga bercadang mengadakan Karnival Hari Keusahawanan..

Semoga semuanya berjalan lancar. Semoga para pelajar cakna akan peranan mereka, dan yang penting tahu hala tuju mereka dan dapat menentukan kerjaya mereka dari awal-awal lagi..

No comments: