Wednesday, April 07, 2010

The Memory Keepers Daughter


Sinopsis:
On a snowy winter night in 1964, Dr. David Henry rushes his pregnant wife Norah to the hospital, where, with help from her husband and nurse Caroline Gill, she delivers their son Paul. However, Dr. Henry discovers that his wife was carrying twins, and helps her deliver the second child, a baby girl named Phoebe. Shortly after Phoebe's birth, he finds that she has Down Syndrome, and hands her over to Nurse Caroline, explaining that the death of his ill sister nearly destroyed their mother and he doesn't want Norah to go through that. Instead, he instructs Caroline to take Phoebe to a nearby institution for the mentally ill, figuring the child won't live much longer, and tells Norah that Phoebe was a stillborn. However, after visiting the institution and seeing the state of the other patients, Caroline takes the baby home with her, stopping along the way to buy formula and diapers. With help from a truck driver named Al, Caroline begins to raise the baby as her own, while Dr. Henry develops an obsession for photography after his wife gives him the gift of a Memory Keeper camera.

Dalam versi B. Melayu, seorang doktor (David) menanti saat-saat kelahiran bayinya. Setelah lahir bayi lelaki, mereka dikejutkan dengan kelahiran bayi perempuan, kembar. Tetapi wajah si ayah berubah kerana bayi kedua mereka mengalami Sindrom Down. Si ayah gelisah dan teringat bagaimana suatu hari dahulu hidup ibunya menderita setelah kelahiran adik perempuannya yang sindrom down. Dia lalu berbohong kepada isterinya bahawa anak perempuan mereka meninggal sejurus dilahirkan. Dia tidak mahu isterinya(Norah) mengalami penderitaan yang dialami ibunya dahulu.

Si doktor/bapa telah menyerahkan bayi perempuan itu kepada seorang jururawat (Caroline) supaya meletakkan bayi tersebut di sebuah pusat pesakit mental tidak jauh dari kediaman mereka. Semasa ingin meninggalkan bayi yang diletakkan di dalam kotak di pusat itu, Caroline telah melihat ragam pesakit-pesakit di situ. Timbul rasa bimbang, dia mengambil balik bayi tersebut. Dia ke sebuah pasar raya dan membeli keperluan bayi tersebut. Tanpa diduga, keretanya kehabisan minyak, suasana malam pula bersalji. Pada masa itu muncul seorang pemandu treler jarak jauh (El) menghulur bantuan. Akhirnya mereka berkahwin dan sama-sama menjaga bayi itu (Phoebe).

Pasangan ini selalu berpindah randah kerana mengikut pekerjaan si suami. Mereka kerap menghantar gambar Phoebe dari semasa ke semasa kepada David. Sementara itu, David, isterinya dan anak lelaki mereka hidup dalam keadaan kacau. David sibuk dengan urusan kerja, kecenderungannya yang suka mengambil gambar dan dia tertekan dengan perbuatannya menyerahkan bayinya dahulu.Mereka berpisah akhirnya.

Diringkaskan cerita, David cuba menulis nota memberitahu bekas isteri tentang anak perempuan mereka, tetapi dia memadamnya balik. Setelah dia meninggal, bengkelnya dikemas dan 'digeledah' oleh bekas isteri dan anak lelakinya. Dan di situ mereka terjumpa gambar-gambar Phoebe. Melalui surat-surat, mereka dapat mengesan alamat Caroline. Akhirnya mereka berjumpa dengan Phoebe dalam suasana yang sungguh mengharukan.

Saya ingin mengulas sedikit movie ini (daripada pemerhatian saya). Isu di sini ialah anak luar biasa, Sindrom down. Pada masa itu(tahun 1964) anak-anak sebegini dipandang negatif oleh masyarakat dan masih dikenali sebagai mongoloid. Caroline memperjuangkan nasib anak angkatnya supaya mereka dapat diterima masuk ke sekolah biasa dan menjadi sebahagian masyarakat. Dia dan suami sangat menyayangi Phoebe dan sanggup berkorban masa dan tenaga mereka menjaga, mengasuh dan mendidik Phoebe. Phoebe akhirnya dapat berkomunikasi seperti orang normal. Apa yang dibuat oleh orang normal, dia ingin membuatnya. Dia berdikari. Biasanya golongan ini mempunyai watak yang jujur dan penuh kasih sayang. Kadang-kadang, mempunyai anak normal, ada peningnya. Mereka terlalu banyak berfikir tetapi jarang ingin berfikir yang 'remeh temeh' seperti kasih sayang dalam keluarga. Berbeza dengan golongan ini yang lebih mementingkan kasih sayang dan keluarga.

Yang mengharukan sangat menonton filem HBO adaptasi daripada novel ini ialah kegigihan Caroline dan El menjaga Phoebe. Bukan senang menjaga, mengasuh dan mendidik anak istimewa sehingga membentuk mereka mempunyai peribadi mulia, apatah lagi Phoebe bukan darah daging mereka.

Sungguh, insafnya saya apabila menonton movie tersebut. Anak kecil saya, Danial, perwatakannya agak lasak. Mungkinkah disebabkan kepalanya yang pernah dibedah sebulan selepas kejadian kemalangan tempoh hari. Dia juga sering demam panas. Suhu badannya boleh naik secara tiba-tiba, apatah lagi ketika cuaca panas sangat sekarang. Saya perlu banyak ingatkan qada’ dan qadar Allah kerana Allah Maha Mengetahui mengapa Dia jadikan segala sesuatu. Sedangkan pengetahuan kita terlalu cetek untuk mengerti segala hikmah ciptaan-Nya.

Saya harap pihak TV3, RTM dll dapat menyiarkan movie tersebut kerana terlalu banyak pengajaran yang tersirat yang boleh kita ambil sebagai iktibar...

2 comments:

mrym said...

lah ade movie de ke mama?!
org ade novel ni kat umah.
hohoo.
nak blk
nk tgk tibi
nk pi pantai
dan sebagainye.

wan salmah said...

ye ke ada novel ni kat umah..tak perasan pulak..

ok balik jgn tak balik, pakat btul2 ngan zaed n hajar tu..dgn kak lah pun mama dah bgtau, kalu takde aral kita gi sampai kemamang,rumah suami kaklah..ada pantai best kat sana..

doa je la semoga danial sihat walafiat dan semua berehh..
ps ore kelate kata tibi tu talibeseng..hehe sesi blaja bahaso kelate..