Thursday, February 03, 2011

Brave New World



Danial bergambar bersama-sama sahabat barunya di Tadika celik Minda.

Dua hari yang lepas, saya telah keTadika Celik Minda, Darul Nu'man yang terletak di Wakaf Bharu. Lokasinya adalah di tepi jalan menuju ke sekolah saya. Akhir tahun lepas saya sudah meninjau tadika ini. Tetapi menjelang awal tahun saya masih tidak memindahkan Danial. Hmm, macam2 masalah yang timbul. Terdahulu saya telah berbincang dengan pegawai perubatan. Menurut beliau, bagi anak2 yang menghadapi masalah pembelajaran, keperluan survival adalah lebih dahulu yang sepatutnya ditekankan. Biarlah mereka boleh berdikari dahulu, baharulah diajarkan ilmu2 lain.

Tetapi setelah beberapa orang sahabat saya menghantar anak-anak mereka ke tadika Celik Minda, paradigma saya telah berubah.
"Anak-anak mereka sudahlah petah dan bijak bercakap-cakap, hantar pula mereka di tadika. Sudahlah Danial ketinggalan, dihantar ke nurseri sahaja pula." saya bermonolog.

Lantas, saya pun berjumpa sekali lagi dengan bos tadika tersebut. Kami berbual dan berbincang panjang lebar. Lega saya mendengarkan semangat beliau dalam mendidik anak-anak, walaupun untuk kanak-kanak seperti Danial. Setelah mendaftar dan membayar yuran, kami diberikan beg sekolah, buku-buku dan alat tulis. Begitu bangga Danial mendapat bahan-bahan tersebut... Dan kini dia sudah gembira dengan sekolah barunya...

No comments: