Sunday, December 16, 2007

Selamat Hari Raya Aidil Adha

Rasa sebentar sungguh masa berlalu. Tahun lepas pada waktu yang sama, saya, saudara mara, sahabat taulan dan lebih 3 juta umat Islam sedang bersiap-siap untuk menuju ke Arafah. Kawan saya, cikgu Nafizah meng sms dari Malaysia 'untung kak tahun ni diisytiharkan haji akbar'. Syukur! Bukan senang nak dapat haji akbar. Namun, dalam hati saya beringat-ingat juga. Yang penting ialah keikhlasan dan penerimaan Allah terhadap amal perbuatan kita, tak kiralah kita mendapat haji akbar atau haji biasa. Sebelum kami berlepas ke Arafah, kami diberi taklimat tentang hari wukuf. Sebelum itu kami mengerjakan amalan biasa seperti membuat umrah, tawaf di baitullah, membaca al Quran, zikir, solat sunat dsb. Para jemaah tidak digalakkan membuat umrah berulang-ulang kali kerana bimbang kehilangan tenaga pada hari wukuf, dan hari-hari jamrah nanti. Terutama semasa melontar jamrah, perjalanan pergi dan balik untuk melontar memerlukan tenaga yang banyak. Cuaca pua dijangka sejuk.

Maafkan saya sebab pada mulanya saya ingin menulis dengan terperinci tentang ibadah haji ini. Sekembalinya ke Malaysia, saya diuji lagi dengan beberapa peristiwa/ kegetiran hidup menjadikan saya tidak dapat merealisasikan impian saya itu.

Ok, sambung balik. Dari satu aspek, saya pergi ke tanah suci secara 'solo'. Ada baiknya walaupun ada payahnya. Di padang Arafah, saya cuba menumpukan sepenuh jiwa saya kepada ibadah wukuf. Syukur kerana saya diizinkan Tuhan untuk solat, berzikir, bermunajat kepada-Nya. Khatib membaca khutbah diiringi sendu dan tangis. Oh, bilalah lagi akan berulang detik-detik itu... Saya juga bersyukur kerana puas juga tawaf, saie dan cuba menghayati amalan para nabi. Juga puas kerana dapat bermunajat dan mengadu kepada sang Pencipta. Semoga arwah ayah dan ibu saya bahagia dengan apa yang telah saya lakukan. Ketika di Madinah pula, saya menghayati dan menghirup setiap sentimeter padu udara Madinah kerana Rasulullahpun mencintai Madinah dan buminya. Kenangan yang tidak dapat dilupakan ialah ziarah akhir ke maqam baginda. Sebaik saja kaki menginjak Masjid Nabi, bagai satu perasaan sayu yang hinggap. Menatap saja maqamnya, saya terasa bagai direnung dengan pandangan sungguh syahdu.. ya Tuhan, aku ingin kembali lagi ke sana... bawalah lagi aku ke bumi suci-Mu itu..Kenangan-kenangan indah kurakam kemas dalam ingatan sebagai pengubat rindu..

Setahun sudah berlalu. Tapi kali ini lain pula ceritanya. Hanya Allah yang Maha Tahu. Raya Haji kami kali ini, ahli keluarga kami telah bertambah seorang. Putera kecil dan sungguh comel yang diberi nama Ahmad Luqman Danial. Dia dikandungkan dalam keadaan penuh getir, dan menjadikan saya pula boleh dikatakan tidak putus-putus berhubungan dengan sang Pencipta, kerana Dialah yang Maha Mengetahui sebab asbab terjadi sesuatu perkara. Syukur, dengan rahmat dan kasih sayang-Nya, anak ini tidak banyak meragam. Saya panjangkan doa yang baik-baik untuk dia dan kami sekeluarga.

(tukar mood)
Minggu ni, negeri-negeri pantai timur, Johor telah dinaiki air. Bah. Raya Puasa yang lepas kami tidak dapat balik ke kampung. Jadi, sudah lamalah kami tidak balik ke kampung. Cuma saya seorang yang sempat balik kerana menziarah bonda saya sebelum dan selepas saya mengerjakan haji. Ahli keluarga saya yang lain dah tak balik setahun lebih. Bukan saya tak ingat dekat bonda saya, tapi keadaan agak gawat. Kali ini, Raya Haji, ahli keluarga saya yang lain di kampung memberi warning kepada saya "Mesti Balik!". Bonda asyik bertanya khabar saya dan anak-anak dengan ahli keluarga yang lain. Sampaikan mereka sama-sama mencari jalan supaya kami dapat balik bertemu bonda.

Kami mengikuti perubahan/keadaan cuaca di pantai timur. Bah kali ini agak berlainan daripada tahun-tahun lepas sebab banjir bukan disebabkan hujan tidak berhenti-henti tapi disebabkan angin hulu yang bertiup. Angin ini lebih cepat menaikkan paras air berbanding hujan. Empangan Pergau juga dilepaskan agar tidak membendung terlalu banyak air. Tapi, bila dah jadi macam ni, laporan cuaca hanya menjadi panduan langkahan kami sebab, kami mesti balik!

Kami akan berlepas dari Rembau awal-awal pagi hari Selasa. Masa tu Danial berumur 36 hari dan saya masih berpantang. Perjalanan ini tidak senang tapi kami akan redah juga. ('tidak senang' ; banyak yang tersirat di sini, tapi maaf ya sebab saya masih tidak sanggup menghuraikan apa maksudnya di sini kerana terlalu peribadi). Tapi mengenangkan pengorbanan sang ibu mengandungkan saya, membesarkan saya dan melayan macam-macam karenah saya, saya mesti balik. Saya juga rindukan bonda saya..

Anak-anak saya semuanya 7. Yang sulung berada di Subang (kursus + kerja), kedua matrik Kuala Pilah, ketiga dan keempat belajar di SMKA Pedas dan yang tinggal bersama-sama saya ialah 3 anak yang kecil. Tak lama lagi 2 anak tadi akan meninggalkan saya juga. Walaupun mempunyai 7 orang anak, tapi jika seorang saja yang tidak menghubungi saya, saya sudah rasa gelisah. Apa lagilah kepada bonda saya yang sudah berumur 87 tahun. 2 minggu lepas, besan bonda (antara seorang dua warga emas yang masih ada di kampung kami) telah pulang ke rahmatullah. Kami faham hati bonda..
Jadi, kami mesti balik! Doakan kami selamat pergi dan selamat kembali.

No comments: