Wednesday, August 25, 2010

Tergamam leher terkulai

Oleh Adnan Mohamad

2010/08/25

KOTA BHARU: “Saya tergamam melihat leher anak saya terkulai berlumuran darah selepas disembelih suami,” kata Nik Suzila Nik Hashim, 32, ibu kepada Mohamad Adam Muszahffar Muhaimin, 3, yang mati selepas dipercayai disembelih bapanya di Kampung Sungai Keladi semalam.

DITENTERAM...adik-beradik mangsa ditenteramkan saudara-mara  selepas adik mereka  berumur tiga tahun disembelih bapa sendiri  di  rumah, semalam.
DITENTERAM...adik-beradik mangsa ditenteramkan saudara-mara selepas adik mereka berumur tiga tahun disembelih bapa sendiri di rumah, semalam.
TAHAN...suspek  membunuh kanak-kanak tiga tahun ditahan polis.
TAHAN...suspek membunuh kanak-kanak tiga tahun ditahan polis.
Nik Suzila berkata, selepas menyembelih anak, suaminya yang mengalami masalah mental cuba membunuh diri dengan mengelar lehernya menggunakan pisau sama, namun tidak berjaya kerana ditahan polis.

Menurutnya, sebelum kejadian kira-kira jam 12 tengah hari, dia dan suaminya, Muhaimin Sauntar, 33, sempat berbual-bual sebelum suaminya mengadu kepanasan dan berjalan ke arah dapur sambil diekori Mohamad Adam Muszahffar.

Katanya, tidak lama kemudian dia terdengar jeritan kuat Mohamad Adam Muszahffar dan pada mulanya menyangka anak kedua daripada tiga beradik itu terjatuh di dapur.

“Saya segera ke dapur dan terkejut melihat anak saya terkulai berlumuran darah selepas disembelih suami. Saya tak sangka dia sanggup berbuat begitu. Saya mampu menjerit dan makin terkejut apabila suami cuba mengelar lehernya sendiri,” katanya.

Menurut Nik Suzila, turut berada di rumah ketika kejadian, anak bongsunya, Siti Aisyah, 2, manakala anak sulung, Nur Syafikah, 8, berada di sekolah.

Ini ialah fenomena yang dinamakan kemurungan. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan kemurungan. Mungkin faktor baka, stress melampau, pengambilan dadah, atau mengamalkan ajaran sesat. Dalam kes di atas pelaku telah mengalami sakit mental dan telah terputus bekalan ubat. Ubat yang diberikan oleh doktor itu sebagai penenang dan mesti diambil secara berkala. jika tidak, inilah padahnya.

Seperti yang terjadi pada tahun lepas, iaitu kes seorang anak muda yang telah membunuh 4 ahli keluarganya dan sanggup memenggal salah seorang daripada mereka. Menurutnya, dia telah mendapat 'arahan yang tertulis di dinding'.

Dalam kes ini, kedua-dua pelaku telah mengalami halusinasi. Salah satu huraian tentang halusinasi mengikut pengalaman saya ialah bisikan, arahan yang menyuruh pelaku membuat sesuatu yang di luar kawalannya. Ini bergantung kepada kekronikan pelaku. Dalam kedua-dua kes mereka telah terdaya melakukan sesuatu yang sangat besar.

Mengikut kajian saya, jiwa yang kosong disebabkan oleh kekecewaan, tekanan melampau dsb, menyebabkan sesorang akan hilang arah tuju. Rasa bersalah, rendah diri, marah, bosan, benci mengasak-asak benak. Pada masa inilah syaitan akan mengambil tempat (ingat dalam Islam ada makhluk lain selain manusia) dan mengawal diri manusia. Kalau pelaku masih kuat pegangan agama, dia akan cuba melawan. Terjadi pertarungan hebat antara iman dengan syaitan yang tidak disedari oleh pelaku. Jika pada masa ini pegangan agama tidak kuat, dia akan menyalahkan takdir atau Tuhan dan semua yang ada di sekelilingnya. Lebih teruk lagi tindakannya akan membawa kemusnahan, pembunuhan kejam.

Masih ingat kes seorang ibu yang telah menghumban bayinya ke dalam tali air. Kes ibu tadi termasuk kes meroyan. Ibu yang mengandung, melahirkan bayi, menyapih bayi siang dan malam dalam keadaan tidak selesa, tertekan juga akan mengalami fenomena ini. Suami dan ahli keluarga yang lain sewajarnya lah prihatin akan kepayahan yang sudah ditanggung ibu. Dalam kes ibu tadi, dia telah tidak mendapat perhatian sewajarnya daripada sang suami (masalah rumah tangga ni). Setelah bayinya meninggal barulah dia sedar akan perbuatannya.

Nah, setelah segala-galanya terjadi, barulah kita gempar. Satu negara gempar. Ironinya kes ini kita tatap kejadiannya dalam media semakin bertambah.

Sebagai warga yang waras, apakah tindakan yang seharusnya kita lakukan?
1. Jika ahli keluarga, sahabat, jiran membuat perkara-perkara aneh, gemar bersendiri, sila
selidik. Dengar isi hatinya, cuba baca catatannya (terpaksalah ni).
2. Jika kedapatan ahli keluarga yang memang ada keturunan mengalami sakit mental, anda
perlu lebih prihatin kerana probabiliti untuk terjadi lebih tinggi. jangan pulaukan, bahkan
bantulah mereka. Mereka keluarga anda.
3. Dapatkan rawatan yang berkala walau apa keadaan sekalipun.
4. Temankan ahli keluarga, sentiasa hubungi mereka. SMS sekurang-kurangnya sekali sehari.
Bertanyakan khabar, perasaan hari itu. Cuba wujudkan keceriaan, hubungan ikhlas.
5. Jangan biarkan dia bersendiri. Ajak ke tempat rekreasi dll yang melapangkan fikiran.
6. Buat sesuatu yang baru, contoh bercucuk tanam/ berkebun, membaca dll yang diminati.
7. Sudah tentulah kuatkan keimanan. Banyakkan membaca al Quran. jangan tinggal soalat.
Banyakkan membaca buku-buku agama. Berdampingan dengan kawan-kawan yang positif.
8. Cari talian hayat yang berkualiti, yang dapat memberi kelegaan atas persoalan yang dihadapi.
Mungkin psikatri, kawan yang baik, ahli keluarga, ahli agama.
9. Dan lain-lain.

Cuba jangan kecewa dan jangan bersedih. memang adat hidup di dunia kita tidak akan dapat semua apa yang kita hendak. Dan ingat, kita juga tidak hilang semua yang kita ada. Sekurang-kurangnya kita masih ada badan dan nyawa, aset kita yang sangat berharga. Jika orang yang kita harap-harapkan mengecewakan kita, ingat, masih ramai yang sayang dan menghargai kita. ALLAH sangat sayangkan kita. Sayangilah diri kita.
Hidup di dunia hanya sementara, hanya sebagai pentas. Kita bagaikan pengembara, mengutip seberapa banyak bekalan, menuju ke negara yang kekal abadi...

(Tadi saya membaca surah al insan. Apabila tiba bahagian betapa segar air yang mengalir di syurga, lantas saya membanding alangkah keruhnya air di kawasan kediaman saya. Saya menadah tangan, tanpa disedari beberapa titis air jernih membasahi kelopak mata. Oh tuhan, rindunya daku untuk menikmati air-Mu yang segar dan bening..)

No comments: