Saturday, January 29, 2011

Kehidupan


Danial setelah 3 hari menjengah dunia.


Dunia ini penuh dengan pancaroba.


Danial sebelum operasi, masih 'sihat'. Kegembiraan hanya sementara kerana tiada sesiapa tahu apa-apa yang berlaku secara senyap-senyap di dalam kepalanya.


Selagi jantung berdegup, selagi ombak menghempas pantai, selagi matahari masih sudi menyerlah menjelang siang, maka selagi itulah gendang kehidupan akan terpalu.

Kehidupan dunia sungguh aneh, sukar untuk dijangka. 2+2 bukan semestinya 4. Sifir kehidupan perlu dicerna, dihadam lumat-lumat.

Untuk permulaan dalam entri yang terdapat sedikit perubahan ini, saya memilih untuk memaparkan kisah yang berlaku seputar kehidupan saya. Danial, atau Ahmad Luqman Danial. Dia ini unik kerana kehadirannya di sisi kami terasa benar untuk menguji sejauh manakah kesabaran dan keimanan kami, walaupun kadang-kadang kami/saya terlupa akan ujian ujian dan ujian yang kami tempoh tanpa notis daripada-Nya.

selepas operasi

Danial dengan 3 siri pembedahan yang harus diredahnya.



Danial kecederaan ditimpa tv. 2 minggu kaki bersimen. Mula-mula sahaja dia rasa janggal. Setelah 2/3 hari, dia dah mula berlari. Simen bahagian tapak akhirnya lembik...


Simen putih bertukar kepada plaster hijau ini. Walaupun nipis, plaster ini keras dan kuat. 3 minggu plaster ini terpasung di kaki Danial. Setelah dibuang, hampir 3 minggu Danial masih berjalan terdengkut-dengkut seolah2 kakinya masih bersimen...




Kehidupan ini penuh dengan keajaiban, teka-teki. Ada duka dan ada suka.
Suka dan duka juga begitu abstrak dan perlu ditaakul dan dijinakkan.


Ini rumah kita. Syukur kerana kita bakal punyai rumah sendiri.


"Saya boleh berlari, bermain dengan bebasnya nanti".
Biarpun rumah ini bukanlah mewah, tetapi bagi saya rumah ini ialah istana kami,
dan segala yang indah adalah di sini. Kami
(saya terutamanya) insyaAllah akan habiskan baki usia kami di sini.


Semasa di dalam kandungan, saya banyak bermunajat supaya anak bungsu saya ini bakal menjadi anak yang soleh, bijak, pejuang agama dan pelbagai doa muluk-muluk. Namun, sebagai manusia teramat lemah, begitu sukar saya untuk mentafsirkan takdir saya.

Baharu beberapa hari dilahirkan, dia ditimpa kemalangan. Perlu menjalani 3 kali pembedahan di kepala, mengalami demam panas yang teruk dan berpanjangan. Impaknya, walaupun sudah berusia lebih 3 tahun, semasa kanak-kanak sebayanya sudah boleh menyanyikan pelbagai lagu, dia pula berusaha menyebut 'kuda' dengan betul.

Pada masa ini, Danial ditempatkan di sebuah nurseri. Cita-cita saya untuk melihat Danial menjadi pejuang agama Allah perlu saya usahakan. Bagaimanakah saya dapat merealisasikan impian ini?

No comments: