Sunday, September 10, 2006

Pulau produk: Denmark rugi RM616j


COPENHAGEN 9 Sept. – Tindakan masyarakat Islam dunia memulaukan barangan pengeluaran Denmark berikutan penerbitan karikatur Nabi Muhammad s.a.w. dalam sebuah akhbar tempatan awal tahun ini, mengakibatkan negara ini kerugian RM616.4 juta (134 juta Euro).

Nilai kerugian tersebut terkandung dalam satu perangkaan yang dikeluarkan oleh Institut Statistik Kebangsaan semalam.

Menurut perangkaan itu, eksport Denmark antara Februari sehingga Jun tahun ini merosot sebanyak 15.5 peratus selepas negara-negara Islam memulakan pemulauan barangan Denmark pada 20 Januari lalu.

Selain itu, eksport Denmark ke negara rakan dagang di Asia Barat turut mengalami penurunan apabila ia merosot sebanyak 50 peratus.

Bagi 2006 sahaja, nilai eksport Denmark hanya mencatatkan RM3.1 bilion (5 bilion Kroner Denmark) berbanding RM3.7 bilion (6 bilion Kroner Denmark) bagi tempoh yang sama pada tahun lalu.

Pasaran eksport terbesar Denmark di dunia Islam, Arab Saudi mencatatkan penurunan sebanyak 40 peratus manakala Iran yang menjadi rakan dagang ketiga terbesar di Asia Barat, menjunam 47 peratus.

Lain-lain negara Islam yang turut menghentikan pengimportan barangan dari Denmark ialah Libya sebanyak 88 peratus, Syria (41 peratus), Sudan (55 peratus) dan Yemen (62 peratus).

Syarikat-syarikat makanan yang menjual produk tenusu seperti Arla Foods paling teruk terjejas dengan pemulauan itu dengan nilai eksport antara Februari hingga Jun jatuh sebanyak 25.3 peratus secara keseluruhannya.

Nilai eksport barangan siap Denmark ke negara-negara Islam turut jatuh sebanyak 7.4 peratus.

Ketua Perunding Dansk Industri, Peter Thagesen ketika dipetik oleh agensi berita Ritzau sebagai berkata, pemulauan itu telah memberikan kesan yang cukup buruk kepada sektor perniagaan.

– AFP

Mari kita boikot barang-barang Yahudi dan AS. Kesihan kepada saudara kita di Iraq yang sudah kucar kacir, Palestin juga Lubnan yang sudah parah.

1 comment:

aNIe said...

Sebagai satu agama yang mempunyai umat yang terbesar di dunia...kita mampu melakukan segalanya...

Kerana kita sebagai pengguna ada kuasa di tangan kita...