Monday, July 30, 2007

Bapa rayu anak diberi peluang belajar sekolah lain

Oleh Hasnurul Mohamed

JOHOR BAHRU 29 Julai – Bapa pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Kota Tinggi dekat sini yang dibuang sekolah kerana didakwa mencekik dan menolak seorang guru sehingga hampir jatuh dari tingkat dua bangunan sekolah itu berharap anaknya dapat meneruskan persekolahan di sekolah lain.

Bekas kakitangan Syarikat Air Johor (SAJ), Nordin Narkam, 56, berkata, dia berharap anaknya, Daud, 17, diberikan peluang kedua kerana dia bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dalam tempoh tiga bulan lagi.

Menurutnya, dia tidak akan merayu terhadap keputusan pihak sekolah itu tetapi berpegang kepada janji Pengarah Pelajaran Negeri, Morkhy Saidon yang sedia berbincang bagi menyelesaikan masalah itu.

‘‘Saya sebenarnya kecewa dengan sikap pihak sekolah yang berjanji kepada saya untuk tidak membesar-besarkan perkara ini termasuklah membuat laporan polis tetapi nampaknya pihak sekolah tidak menepati janji mereka,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata, dalam perjanjian antaranya dengan pihak sekolah selepas insiden itu, pihak sekolah memberi jaminan kepadanya bahawa perkara itu tidak akan dilaporkan kepada polis.

Katanya, persetujuan itu adalah untuk menjaga imej sekolah tetapi pihak sekolah tidak pula menghalang guru wanita terbabit daripada membuat laporan polis.

Bapa itu berkata, dia ada terfikir untuk turut membuat laporan polis kerana suami guru wanita itu yang juga guru di sekolah yang sama bertindak agresif dan mengancam anaknya semasa di dalam kelas.

Nordin berkata, di hadapan pelajar-pelajar lain, suami guru wanita itu dikatakan mengangkat kerusi seolah-olah mahu melemparkannya ke arah Daud.

Namun, katanya, hasrat untuk membuat laporan polis berhubung kejadian itu dibatalkan apabila Morkhy sedia berbincang bagi mencari penyelesaian terbaik.

Katanya, sebagai tanda menghormati sekolah, dia akur dengan nasihat Pengarah Pelajaran Negeri dan berharap perbincangan itu akan membolehkan anaknya dipindahkan ke sekolah lain.

Akur

Walaupun kesal dengan tindakan pihak sekolah yang membuang anaknya tanpa diberi peluang membela diri namun beliau akur dengan keputusan tersebut.

“Memang anak saya salah tetapi mengapa tidak disiasat terlebih dahulu perkara sebenar. Anak saya bertindak balas setelah guru wanita itu memicit lengan anak saya sehingga berdarah kerana kuku guru wanita itu panjang dan tajam.

“Guru wanita itu terkenal di kalangan pelajar sekolah sebagai seorang kaki cubit. Itulah sebabnya dia menyimpan kuku panjang,” dakwanya.

Sebagai seorang bapa, Nordin bimbang melihat anaknya yang kini tertekan dengan kejadian yang berlaku kelmarin.

“Saya kini memberinya kata-kata semangat dan perangsang supaya jangan terlalu memikirkan perkara ini. Saya faham fikirannya terganggu,’’ katanya.

Beliau berkata, sekalipun anaknya melakukan kesalahan tetapi tindakan membuang sekolah tanpa diberikan peluang membela diri adalah satu tindakan yang amat dikesali.

“Sebagai bapa, saya telah memohon maaf bagi pihak anak saya kepada guru wanita terbabit tetapi saya kesal kerana suami guru wanita itu campur tangan sehingga ke tahap gagal mengawal emosinya sendiri,” kata Nordin.

Macam-macam. Kalau tak sanggup bermain ombak jangan berumah di tepi pantai. Kalau tak sanggup menghadapi karenah pelajar yang semakin membimbangkan, dan ibu bapa yang terlalu membela anak-anak mereka, jangan sanggup menjadi guru.

Guru alaf kini bukan macam guru zaman ibu bapa kita dulu. Untuk memanusiakan manusia kita sanggup berkorban masa, tenaga dan perasaan kita juga.

Wahai para guru, teruskan perjuangan kalian. Meski di depanmu ada api, di kiri kananmu ada api, dan di belakangmu ada api, teruskan juga perjuangan, kerana, tanpamu para guru, apakah yang akan terjadi kepada anak-anak bangsa kita nanti?

Biarlah tiada sesiapa yang akan menyanjung kita, kita ada visi dan misi kita sendiri. Tak perlu ada pingat atau bintang disemat di dada, dapat mengajar walau sepatah A, itu adalah satu tugas yang sangat-sangat mulia!

Ayuh, teruskan perjuangan!

No comments: