Monday, July 30, 2007

Noh tidak puas hati pelajar dibuang

KUALA LUMPUR 29 Julai – Kementerian Pelajaran tidak berpuas hati dengan cara penyelesaian kes seorang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Kota Tinggi, Johor yang dihukum buang sekolah kelmarin.

Timbalan Menterinya, Datuk Noh Omar berkata, pihak sekolah dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Kota Tinggi tidak mengikut arahan kementerian dalam menyelesaikan kes-kes salah laku pelajar.

Beliau yang akan melawat sekolah tersebut esok berkata, kaedah penyelesaian kes oleh sekolah itu bukan sahaja tidak memberi keadilan kepada pelajar terbabit tetapi juga pihak-pihak lain yang berkaitan.

‘‘Saya tidak akan masuk campur dalam soal hukuman, itu hak sekolah, cuma saya tidak puas hati dengan proses penyelesaian kes itu dibuat.

‘‘Jelas sekali dalam kes ini arahan yang dikeluarkan telah tidak dipatuhi sedangkan sepatutnya mesti ada keadilan kepada semua pihak,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kes pelajar tingkatan lima SMK Bandar Kota Tinggi, Daud Nordin yang dibuang sekolah selepas didakwa mencekik dan menolak seorang guru wanita sehingga hampir jatuh dari tingkat dua bangunan sekolah.

Bapa pelajar terbabit, Nordin Narkam terkejut dengan tindakan pihak sekolah itu kerana hukuman ke atas anaknya diambil tanpa sebarang perbincangan terlebih dahulu.

Noh berkata, pihak sekolah dan PPD Kota Tinggi seharusnya memanggil pelajar, ibu bapa pelajar, guru terbabit, polis serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) untuk membincangkan kes itu secara adil.

Malangnya, kata beliau, menurut laporan akhbar, hukuman buang sekolah itu diputuskan oleh pengetua dan PPD Kota Tinggi sahaja.

‘‘Sepatutnya, PPD juga tidak boleh campur tangan dalam urusan memutuskan hukuman sekiranya mempunyai kepentingan, mungkin ada hubungan baik dengan pengetua.

‘‘Sebagai ganti, pegawai Pejabat Pelajaran Negeri (PPN) akan mengetuai mesyuarat tersebut,’’ katanya.

Sehubungan itu, kata Noh, pelajar terbabit boleh merayu melalui PPN untuk kembali ke sekolah setelah menjalani kursus jati diri.

Katanya, kursus tersebut bukan satu hukuman sebaliknya sebagai satu proses pemulihan bagi membina akhlak yang lebih baik.

‘‘Ia merupakan syarat yang perlu dipatuhi oleh pelajar termasuk mereka yang dibuang sekolah ekoran masalah disiplin tetapi mahu bersekolah semula,’’ ujarnya

Harap menyamarlah menjadi guru buat beberapa minggu untuk melihat telatah anak-anak sekolah. Juga menyamar jadi warden untuk beberapa minggu juga untuk melihat perlakuan dan gaya hidup seharian mereka di sekolah dan di asrama... siapa peduli nasib guru?

No comments: