Sunday, July 08, 2007

Everest.

Sebulan dua ini boleh dikatakan kehidupan saya agak mencabar, sama ada dari segi kerjaya, kehidupan berkeluarga atau peribadi. Ini menjadikan saya agak gelut dan rutin kehidupan seharian banyak berubah dan tersasar.

Dah buat suspens pulak ya. Tak payah suspens suspenslah. Macam roda, kehidupan kita tidak pernah tetap..bagi semua orang, tak gitu? Sesekali kita berada di kemuncak, tapi awas, kali lain jangan tidak terduga pula jika kita jatuh tersadung.

Pada tajuk entri saya kali ini tertera perkataan Everest. Hrm, dalam kekalutan ini saya telah tidak dapat mengikuti siri-siri kegemaran saya di kaca televisyen. Dapat beritapun kekadang melalui online. Jadi, semalam, Sabtu, saya membulatkan nekad untuk mematungkan diri di hadapan televisyen menonton koleksi "Everest, Beyond the limit". (Discovery channel) Sebelum ini cuba juga tengok tapi zon 10.00 malam merupakan zon kritikal bagi saya (zon alam bawah sedar..)

Saya suka kisah-kisah adventure sebegini, perjuangan untuk kesurvivalan hidup. Sesekali difikir, buat apa manusia mempertaruhkan diri, nyawa, harta benda untuk ke sebuah tempat yang tandus, penuh bahaya, dingin, tinggi yang tidak tercapai oleh helikopter itu? Itulah perjuangan namanya; kepuasan diri, visi diri dan negara dan bagi sesetengah orang seperti Mark Inglis (New Zealand), Morgens (Denmark), mereka ada misi sendiri kepada rakan-rakan senasib bahawa tanpa kesihatan dan anggota badan yang sempurna pun kita masih boleh mencapai impian hidup kita. Pada akhir siri ini tercetus kisah dramatik iaitu Tim (US)dan Gerard (Peranchis, 62 tahun) yang bermati-matian ingin meneruskan perjuangan hingga ke kemuncak kerana 'the summit' (kemuncak) hanya 100m dari jangkauan mereka. Tapi, menimbangkan bekalan oksigen dan tenaga mereka berdua yang hampir kehabisan, ketua ekspedisi (Russel) dan rakan-rakan sepasukan memujuk supaya mereka turun sahaja. Sherpa yang tahu akan risiko kedegilan mereka berdua berasa simpati kerana memikirkan banyak faktor terutama maruah diri yang dipertaruhkan.

Namun, sebarang silap percaturan akan melibatkan masa dan nyawa. Akhirnya mereka terpaksa akur akan arahan ketua dan rakan-rakan, pentingkan nyawa dan berazam akan datang lagi...oh sedihnya..

Tahniah kepada yang sudah berjaya sampai ke kemuncak, bak kata Russel "sesiapa yang sudah ke Everest, pasti apabila dia pulang nanti dia akan menjadi insan yang lebih baik".
(Saya cuma mendapat sedikit bayangan, iaitu semasa mendaki Tembok Besar China dulu,oh alangkah penatnya. Satu mata tangga pun sudah terlalu tinggi bongkahnya. Saya hanya sampai ke stesen tempat menjual sijil, dah habis tenaga. Ingatkan semasa perjalanan turun ia akan lebih mudah, tapi..masya Allah sama teruk dengan perjalanan naik. Sebab itulah tenaga yang sangat banyak diperlukan dalam sebarang ekspedisi. Pendaki ke Everest perlu menjalani latihan berkala seperti berjalan kaki 10km sehari, berlatih mendaki gunung bersalji, wang ratusan ribu ringgit dan bersedia jika anggota kaki tangan dipotong akibat reput frost bahkan berkubur di Everest saja..)

"Life Goes On.."

No comments: