Sunday, August 12, 2007

6 amalan tingkat pertanian

Oleh: ARSHAD KHAN

PEKAN 11 Ogos – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menggariskan enam pendekatan atau amalan yang boleh digunakan oleh petani untuk meningkatkan hasil pengeluaran mereka ke tahap berganda.

Kaedah pertama yang juga pendekatan paling penting, kata beliau, ialah petani perlu berusaha lebih gigih dan bekerja lebih kuat.

“Pertanian moden tidak akan tercapai jika penglibatan para petani adalah sambil lewa dan tidak sanggup berusaha gigih,” katanya di sini semasa berucap pada majlis perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Pekan Kali ke-29.

Pendekatan kedua, tambah Najib, ialah penggunaan segala bentuk teknologi baru dalam bidang pertanian yang dihasilkan oleh agensi-agensi kerajaan seperti MARDI.

Pendekatan ketiga pula, katanya, ialah mengamalkan amalan yang terbaik dalam bidang pertanian atau dalam erti kata lain bersedia untuk melakukan perubahan.

“Apa-apa yang boleh dijadikan pandu arah atau asas petani contoh perlu kita lakukan, sikap tanam dan tuai tidak sesuai untuk melahirkan petani moden,” katanya.

Beliau berkata, pendekatan keempat yang perlu menjadi amalan petani moden untuk meningkatkan hasil masing-masing ialah berusaha memasukkan nilai tambah dalam pengeluaran dan hasil.

Pendekatan kelima pula, kata Najib, mencari pasaran yang menjamin harga terbaik kepada para petani.

Katanya, pendekatan kelima itu berkait rapat dengan penggunaan teknologi baru dan beliau berharap para petani akan mula menggunakan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) bagi menjayakannya.

“Saya ingin melihat petani guna ICT untuk berhubung dengan pemborong (bagi mendapatkan harga yang terbaik) dan dengan ini tidak perlu bergantung pada orang lain (orang tengah),” katanya.

Pendekatan terakhir yang digariskan beliau ialah para petani melihat pertanian seperti melihat model perniagaan yakni melibatkan unsur ‘wang masuk dan wang keluar’ atau melibatkan modal pusingan serta hasil pulangan.

“Dengan melihat pertanian sebagai konsep perniagaan, maka kita akan usahakan hingga pertanian itu menguntungkan,” katanya.

Baru-baru ini pihak kerajaan telah mengesyurkan semua IPT mewajibkan semua siswa mengambil kertas keusahawanan, untuk melatih para siswa ke arah 'usahawan sebagai satu kerjaya pilihan'. Harap dapat dilaksanakan dengan cepat. Saban tahun setiap IPT melahirkan siswazah baru, justeru, para penganggur semakin bertambah. Di negara maju pertanian dijalankan dengan teknologi canggih, tidak ada apa-apa yang hendak dimalukan.
Semoga semua pihak akan mengambil berat perkara ini. Sebagai pengguna, kita perlukan makanan segar yang banyak pilihan, harga murah/ berpatutan. Juga kepada pasar tani, janganlah jual sayur, buah-buahan, ikan ternak ke dengan harga mahal lagi.. fikirkan untuk eksport ke pulak...

No comments: