Sunday, August 12, 2007

Saintis cipta susu daripada daging ayam

BANGKOK: Hospital Siriraj di Thailand mencipta susu bayi daripada daging ayam bagi kegunaan bayi baru lahir yang alah kepada susu lembu, kata ketua Jabatan Pediatrik hospital berkenaan, Profesor Dr Piyaskol Skolsattayathorn yang disiarkan The Nation, semalam.

Susu ekstrak ayam berkenaan adalah yang pertama seumpamanya dan paling murah berbanding susu formula dari negara lain apabila ia dianggarkan berharga 600 baht (RM66) seliter berbanding 2,000 baht (RM220) hingga 3,000 baht (RM330).

Susu itu dijangka dapat membantu kira-kira 20,000 bayi yang alah terhadap susu lembu atau kira-kira tiga peratus bagi kelahiran baru setiap tahun di negara itu.

Hospital Siriraj kini menghasilkan kira-kira 25 liter susu berkenaan seminggu.

Sekilogram dada ayam dapat menghasilkan kira-kira 24 liter susu. Hanya bahagian dada boleh digunakan kerana ia tidak mengandungi lemak dan daging yang digunakan adalah daripada ayam yang diternak untuk dieksport kerana ia tidak diberikan makanan yang mengandungi hormon.

Penghasilan susu berkenaan oleh Profesor Madya Tharathip Kholathat dan Profesor Dr Phipbob Jiraphinyo dari Jabatan Pediatrik adalah berasaskan daripada fakta bahawa bayi yang alah pada susu lembu boleh diberikan sup atau bubur ayam.

Hospital berkenaan menjalankan eksperimen terhadap projek ekstrak ayam itu sejak 10 tahun lalu. Susu berkenaan disimpan pada suhu -72 darjah Celsius dan dicampurkan dengan air panas sekiranya untuk digunakan.

Kira-kira 80 bayi yang alah kepada susu lembu diberikan ekstrak terbabit ketika tempoh ujian dan hanya dua daripada mereka didapati alah pada susu berkenaan dan diberikan susu gantian lain yang diimport. – Agensi
(Berita Minggu)

Ini baru bagus! susu soya mahal dan tak ramai yang mampu.

No comments: