Saturday, August 04, 2007

Syor wanita kerja setengah hari sepanjang Ramadan

Oleh: AMIRAH ZAWATIL AMALY

KOTA BHARU 3 Ogos – Selepas cadangan ibu-ibu berhenti kerja buat sementara setelah mendapat anak dan saranan supaya kakitangan wanita yang bersalin diberi cuti bergaji penuh empat bulan, hari ini timbul pula idea baru untuk mengatasi masalah ibu bekerja.

Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menyarankan supaya kerajaan memendekkan waktu bekerja kakitangan wanita kepada setengah hari sahaja sepanjang Ramadan yang akan disambut mulai 14 September ini.

Cadangan itu dibuat untuk memberi peluang kepada kakitangan wanita terutama yang tinggal di Lembah Klang pulang ke rumah lebih awal untuk menguruskan rumah tangga masing-masing sebelum berbuka puasa.

Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, memandangkan keadaan lalu lintas ketika bulan puasa agak sesak, golongan pekerja wanita akan tergesa-gesa untuk pulang ke rumah dan ini mendedahkan mereka kepada risiko kemalangan.

“Kaum ibu (kakitangan awam) berdepan dengan bebanan tanggungjawab sekali ganda terutama untuk mengurus anak dan membuat persiapan menyediakan juadah berbuka.

“Jadi kita cadangkan mereka diberi pelepasan setengah hari atau dua jam sebelum waktu pulang pukul 4 petang sepanjang bulan Ramadan memandangkan kita perlu menjaga peranan mereka sebagai suri rumah,’’ kata Omar kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat Agung Kesatuan Kakitangan Kumpulan Khidmat Sokongan FAMA (Kekaf) di sini hari ini.

Omar yakin tiada masalah untuk cadangan itu dilaksanakan memandangkan sebelum ini ada agensi kerajaan, badan berkanun dan syarikat swasta yang melaksanakan sistem pulang awal dengan mempercepatkan waktu bekerja.

Hmm, bagus, sokong sangat-sangat - Modal insan terjana dari rumah..

No comments: