Thursday, December 13, 2007

Wanita Malaysia jadi contoh masyarakat dunia

SEJAK diperkenalkan sebagai destinasi pelancongan homestay kira-kira tiga tahun lalu, Kampung Sungai Lang Tengah, Banting, Kuala Langat, Selangor, tidak putus-putus menerima kunjungan tetamu sama ada pelancong asing mahupun tempatan.

Selain masih mengamalkan cara hidup tradisional terutama keunikan budaya masyarakat Jawa, keadaan persekitaran yang masih kekal terpelihara secara tidak langsung menjadikan kampung tersebut begitu istemewa.

Malah, penglibatan lebih 30 peratus penduduk dalam bidang Industri Kecil dan Sederhana (IKS) turut menjadi tarikan kepada pengunjung yang datang.

Dari sekecil-kecil pengeluar kuih muih tradisional yang bermodalkan hanya RM300 hinggalah kepada industri pembuatan bermodalkan RM100,000, segala-galanya ada di kampung yang berkeluasan 859 hektar dan didiami kira-kira 368 buah keluarga itu.

Lebih membanggakan, ada antara produk-produk keluaran syarikat pengusaha IKS ini berjaya menembusi pasaran luar negara.

Baru-baru ini, kampung yang pernah dinobatkan juara dan persembahan terbaik peringkat kebangsaan pada Pertandingan Kategori Ilham Desa INFRA 2005, menerima kunjungan kira-kira 20 peserta dari Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM).

Lawatan itu merupakan sebahagian aktiviti yang diatur bagi para peserta kursus `Memperkasakan Wanita Dalam Program Pembasmian Kemiskinan Melalui Pembangunan Perusahaan Mikro' anjuran Institut Pengupayaan Wanita Bagi Anggota NAM (NIEW), salah sebuah agensi di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Biarpun lawatan sehari itu agak singkat, ia memberi pengalaman cukup berharga serta mencetuskan idea baru kepada sebahagian besar peserta yang terdiri daripada pengamal polisi, pegawai kerajaan dan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam proses membantu pembangunan kapasiti di negara masing-masing.

Selain Afghanistan dan Brunei, turut serta dalam lawatan tersebut ialah peserta dari Kemboja, Iran, Laos dan Lebanon. Tidak ketinggalan peserta dari Mauritius, Oman, Namibia, Pakistan, Sudan dan Uzbekistan serta Malaysia.

Penyelaras kursus, Prof. Madya Dr. Jariah Masud yang ditemui pada sesi lawatan tersebut memberitahu, lawatan tersebut bukan saja memberi peluang kepada para peserta mengenali budaya hidup masyarakat kampung di negara ini, bahkan mereka mungkin boleh belajar belajar danlebih memberi pendedahan serta pemahaman tentang usaha Malaysia dalam menangani isu serta masalah kemiskinan di peringkat luar bandar.

Beliau yang juga Pensyarah dari Jabatan Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata, apa yang diusahakan penduduk kampung mampu memberi idea kepada peserta kursus bagaimana ia boleh dijadikan sebagai sumber menambah pendapatan.

Sebagai contoh katanya, menghasilkan pelbagai produk kraf daripada bahan terbuang.

“Sekurang-kurangnya melalui sesi lawatan ini, para peserta dapat membuka mata seterusnya memberi idea untuk mempraktikan perkara sama bagi membantu masyarakat di negara masing-masing apabila pulang nanti,’’ ujarnya.

Beliau turut mengharapkan agar para peserta dapat berkongsi pengalaman dan pengetahuan dalam melaksanakan program-program pembangunan keusahawanan mikro dengan mengenalpasti perspektif gender sebagai salah satu mekanisme pengupayaan wanita.

Katanya, Kampung Sungai Lang Tengah dipilih sebagai kampung contoh kerana melalui perusahaan mikro sebahagian besar penduduknya telah berjaya membebaskan diri daripada kemiskinan yang selama ini membelenggu mereka.

Malah kata Jariah, konsep kerjasama dan muafakat yang menjadi amalan penduduk untuk merencana pelbagai aktiviti berjaya dilaksanakan dengan baik berikutan adanya pemimpin penduduk yang berwibawa dan berwawasan.

Selain Jariah, turut memainkan peranan penting dalam menjayakan kursus tersebut, Dr. Husna Sulaiman dan Zumilah Zainalaludin.

Sepanjang sesi lawatan itu, para peserta dibawa meninjau ke beberapa premis IKS yang hampir 90 peratus diusahakan kaum wanita.

Antaranya, Pusat Kraf Desa di Zon Satu yang bukan sahaja dijadikan pusat pengeluaran pelbagai produk kraf terbuang, tetapi juga ruang pameran dan jualan.

Sebelum diberi taklimat tentang sejarah dan pentadbiran Kampung Sungai Lang Tengah, para peserta berpeluang meninjau ke Pusat Medan Info Desa sebagai bukti mereka juga tidak ketinggalan dalam dunia komunikasi dan teknologi maklumat (ICT).

Sementara itu, lawatan ke beberapa premis industri makanan ringan seperti kerepek ubi, keropok bawang dan rempeyek yang diusahakan Norehan Abd. Manap di Zon Empat membuktikan produk tersebut tidak hanya berjaya menguasai pasaran tempatan bahkan luar negara.

Tidak terkecuali premis produk makanan Warisan Jaya @ Mama June dan Rose Enterprise di Zon Lapan menggunakan kaedah pemprosesan berteknologi tinggi.

Sementara di Pusat Aktiviti Wanita yang terletak di Zon Tiga, kegiatan wanita seperti kelas jahitan dan gubahan diadakan bagi menambahkan pendapatan keluarga.

Turut mencuri tumpuan pusat semai, landskap dan homestay yang diusahakan penduduk kampung termasuk pasangan suami isteri Zaiton Kaliwon, 55, dan Mohamed Akhsan Satiman, 48, di Zon Tujuh, serta pasangan Umi Salamah Dalail, 46, dan Othman Johari, 52.

Para peserta turut dibawa meninjau bengkel kraf desa bunga kering dan tekap yang diusahakan Esiah Kaimun di Zon Lima. Kisah kejayaan ibu tungga itul membawa produk hasilnya hingga ke luar negara sesuatu amat membanggakan.

Mengakhiri lawatan lewat petang itu, peserta dihiburkan dengan persembahan alunan muzik tradisional daripada Kumpulan Anggerik Desa Sri Damai diketuai Moaim Makom.

2 comments:

Anonymous said...

salam,

bagaimana cara untuk sy menghubungi pusat kraf desa,sg.lang tengah banting..
saya nak dpatkan pembekal untuk produk kraftangan.
saya amatlah berbesar hati sekiranya ada sesiapa yang dpt membantu sya..cinta_katak@yahoo.com

terima kasih.

wan salmah said...

waalaikum salam,
cuba klik

http://homestay.uum.edu.my/Eng/index3.asp?pg=WHSLatar&ID=149