Tuesday, April 24, 2007

Terima Kasih Rakyat Malaysia

Berat bahu memandang, berat lagi bahu memikul, sekurang-kurangnya sekarang kedua ibu bapa Syafawani dan Syaqilah tidak perlu lagi mendukung mereka seperti sebelum ini dengan sumbangan kilat rakyat Malaysia yang penyayang. Lihatlah betapa riangnya Syafawani di atas kerusi barunya. Sumbangan ikhlas anda semua memberi harapan dan semangat yang tidak kecil kepada mereka yang bermasalah.

Dapat kerusi roda

SOLLEH Ahmad dan isterinya, Zauyah Abdullah Hadi bersama anak kembar mereka, Noor Shaqilah (kanan) dan Noor Syafawani di Seberang Jaya, Pulau Pinang, semalam.

BUKIT MERTAJAM 23 April – Kehidupan dua beradik kembar berusia enam tahun, Noor Syafawani Solleh, dan adiknya, Noor Shaqilah yang terlantar sejak dilahirkan kini berubah apabila pergerakan mereka menjadi lebih mudah selepas menerima dua kerusi roda sumbangan orang ramai.

Malah Noor Syafawani yang mempunyai berat badan 10 kilogram (kg) dan Noor Shaqilah, 26kg, kini tidak perlu lagi didukung oleh ibu bapa untuk ke mana-mana khususnya bagi mendapatkan rawatan di hospital, sebaliknya hanya ditolak di atas kerusi roda masing-masing.
Bapa kanak-kanak itu, Solleh Ahmad, 42, berkata, sumbangan tersebut memberi makna yang cukup besar kepada anak-anaknya yang sedang membesar kerana ia dapat meringankan beban dua beradik itu.

‘‘Jarak di antara rumah dengan hospital kira-kira 500 meter, maka saya dan isteri boleh menggunakan kerusi roda untuk ke sana sambil mereka bersiar-siar,” katanya.
Solleh yang merupakan kakitangan Pos Malaysia berkata demikian selepas menerima sumbangan kerusi roda berharga RM2,600 setiap satu daripada institut pengajian tinggi swasta, Universiti Terbuka Malaysia, di rumahnya di Seberang Jaya, di sini hari ini.
Turut hadir Pengurus Pos Malaysia Pulau Pinang, Abdul Hadi Hamid.

Semalam, Mingguan Malaysia menyiarkan kesengsaraan Solleh dan isterinya, Zauyah Abdullah Hari, 42, menjaga anak kembar kesayangannya mereka yang terlantar sejak dilahirkan pada 10 Disember 2001.

Noor Syafawani cacat anggota tangan dan kaki akibat menghidap penyakit kejang otot (cerebral palsy), manakala adiknya, Noor Shaqilah tidak ada sebarang pergerakan sejak dilahirkan kerana menghidap penyakit kepala berair (hydrocephalus).

Berikutan laporan tersebut, pelbagai pihak sama ada individu, badan bukan kerajaan dan parti politik termasuk dari Brunei tampil menghubungi suami isteri itu untuk menghulurkan bantuan.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil menyatakan komitmen menyumbang kerusi roda khas dan bantuan RM300, Pergerakan Pemuda UMNO menyumbang RM5,000, Ahli Dewan Undangan Negeri Seberang Jaya, Arif Shah Omar Shah menyerahkan kerusi roda bernilai RM1,900 untuk Noor Syafawani manakala Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Salehuddin Ayub menyumbang RM3,700.

No comments: