Sunday, August 12, 2007

Aduhai Remaja...Lari dari rumah..

Oleh FUAD HADINATA YAACOB dan MOHD AMIN JALIL

Berisiko tinggi jadi mangsa rogol, lacur, bunuh

KUALA LUMPUR: Ikut kekasih, pengaruh kawan dan ingin bebas — inilah tiga sebab utama yang dikenal pasti polis sebagai punca utama remaja lari dari rumah, dengan 6,270 kes dicatatkan sejak 2004 hingga Mei tahun ini.

Paling mengejutkan, mengikut statistik orang hilang Polis Diraja Malaysia (PDRM), ada kes mengikut teman lelaki membabitkan remaja perempuan seawal usia 10 tahun, manakala peringkat umur 14 dan 17 tahun adalah paling ramai terbabit iaitu 4,097 orang.

Perkembangan ini seharusnya membimbangkan kerana pada usia masih mentah, golongan terbabit sebenarnya berisiko tinggi menjadi mangsa jenayah kekerasan, sama ada dirogol, dilacurkan atau dibunuh.

Ini kerana, daripada 3,246 kes orang hilang tahun lalu, 71 ditemui mati, begitu juga pada 2005 apabila 71 daripada 4,103 orang hilang ditemui mati, dengan lima disahkan dibunuh.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Acryll Sani Abdullah Sani, berkata daripada jumlah keseluruhan remaja hilang sejak Januari 2004 hingga Mei tahun ini, 4,237 atau 67.5 peratus sudah pulang ke rumah.

“Bagaimanapun, baki seramai 2,033 lagi tidak dapat dikesan dan ini sangat membimbangkan kerana mereka dikhuatiri terbabit gejala sosial, dirogol, diserang atau ditemui mati,” katanya baru-baru ini.

Acryll Sani berkata, selain mengikut kekasih, pengaruh kawan dan ingin bebas, tiga lagi sebab utama remaja lari dari rumah ialah tidak mahu belajar, mencari pekerjaan dan hubungan tidak baik dengan keluarga.

Sementara itu, seorang remaja perempuan berusia 14 tahun yang lari dari rumah kerana mengikut teman lelaki bulan lalu, Siti Diana Abdul Hamid, dari Senawang, Negeri Sembilan, mengakui dia bertindak tanpa berfikir panjang dan disebabkan terlalu percayakan kekasihnya.

“Saya mengikut teman lelaki ke rumah saudaranya di Rawang dan tinggal beberapa hari. Ketika itu perasaan bercampur baur kerana teringatkan keluarga dan rakan di sekolah.

“Saya ada beritahu padanya (teman lelaki) supaya menghantar saya pulang ke Senawang, tapi dia tidak berbuat demikian, menyebabkan saya terpaksa tinggal beberapa hari,” katanya.

Siti Diana lari dari rumahnya di Taman Jasmin, Senawang, dekat sini, pada 12 Julai lalu, sebelum ditemui empat hari kemudian selepas berita kehilangannya disiarkan akhbar.

Anak bongsu daripada empat beradik dalam keluarga ibu tunggal itu kini insaf bahawa perbuatannya tidak memberi faedah untuk masa depan.

“Saya menyesal lari dari rumah kerana terlalu ikutkan perasaan dan berjanji tidak mengulanginya. Asalnya saya pergi ke Rawang kerana hendak jumpa bapa di Kuala Lumpur, tapi nombor telefon bimbitnya bertukar dan tidak dapat dihubungi.

“Saya akhirnya mengikut teman lelaki, tapi kini saya insaf. Guru dan rakan sekelas turut memarahi saya dan saya juga sedar saya menyusahkan ibu dan ahli keluarga. Saya juga akan lebih berhati-hati dalam memilih kawan,” katanya.

Ibu Siti Diana, Hashimah Ismail, 47, berkata dia mahu kejadian yang menimpa keluarganya dijadikan pengajaran kepada ibu bapa lain.

Sambil bersyukur anaknya pulang dengan selamat, Hashimah berkata, Siti Diana ditemui di rumah emak saudara teman lelakinya di Rawang dengan bantuan polis selepas anaknya enggan dibawa pulang.

“Ibu bapa tidak boleh bersikap terlalu tegas kepada anak remaja hingga tidak mahu menerima pandangan mereka. Kejadian ini menyedarkan saya, dan diharap dapat diambil iktibar oleh ibu bapa lain,” katanya.

Seorang bapa yang mengalami nasib sama dengan Hashimah, Norzahan Mohammed, 42, kecewa kerana anak pada hari ini lebih mengikut kata hati tanpa memikirkan nasihat orang tua.

Norzahan, dari Bukit Beruntung, Rawang, Selangor, berkata anaknya, Nor Amira Dayana, 15, baru-baru ini lari dari rumah kerana mengikut teman lelaki.

“Remaja hari ini, tidak kira lelaki atau perempuan, tidak fikir apa yang mereka lakukan, malah apabila ditegur, mereka memberontak. Sedangkan kita bertanggungjawab mendidik dan menegur. Jika kita marah sekalipun, ia bukan bermaksud membenci, tetapi mahu mendidik mereka,” katanya.

Nor Amira hilang dari bilik tidurnya ketika ingin dikejutkan ibunya, 5 Ogos lalu, dan meninggalkan sekeping nota: “Jangan cari Mira lagi... Mira tak akan menyusahkan hidup abah dan mama... Anggaplah Mira sebagai anak angkat.”

Norzahan berkata, beberapa hari sebelum kejadian, berlaku selisih faham antara dia dengan anaknya, namun dia tidak menyangka ia membuatkan Nor Amira lari.

Katanya, kehilangan anak sulungnya kali ini yang paling lama kerana sebelum ini dia pernah beberapa kali tidak pulang ke rumah, sebaliknya tinggal di rumah jiran dalam tempoh singkat.

Begitupun, Norzahan bersyukur atas bantuan pelbagai pihak, termasuk akhbar Harian Metro yang menyiarkan berita kehilangannya, Nor Amira ditemui semula empat hari kemudian.

Dia ditemui di Cheras selepas ditinggalkan teman lelaki di sebuah stesen minyak dalam keadaan sedih.

“Ketika ditemui pekerja stesen minyak, dia menangis dan memberitahu mahu pulang ke rumah. Saya bersyukur dia selamat. Daripada pengalaman ini, saya dapat memahami perasaan ibu bapa yang hilang anak.

“Saya meminta dan berharap remaja hari ini berfikir dulu sebelum buat sesuatu seperti ini dan jangan kecewakan ibu bapa yang selama ini banyak berkorban untuk kita,” katanya.

Sebagai seorang ibu dan guru, fenomena ini amat menggerunkan. Pelbagai usaha dan kaedah dilakukan tapi mengapa kejadian ini semakin menjadi. Harap kerajaan dapat memantau rancangan-rancangan hiburan yang berleluasa di tv, terutama Astro. Pergaulan bebas, hiburan melampau yang ditanam di jiwa anak-anak yang masih kecil, kebebasan berfikir dan memilih (yang melampau) menjadikan anak begitu berani sehingga sanggup melakukan sesuatu di luar dugaan.

Saya sangat tidak setuju pada beberapa rancangan televisyen yang diacarakan oleh seorang selebriti terkenal tu, walaupun ada juga positifnya untuk membina jiwa berani kepada kanak-kanak, tapi, kalau dari kecil sudah dibiasakan dengan perwatakan orang dewasa, hiburan melampau, cuba bayangkan apabila mereka menjejak sekolah menengah nanti. Mula-mula terikut-ikut, bila dah besar sedikit dibimbangi mereka tidak mahu mengikut nasihat ibu bapa/guru mereka kerana mereka rasa sudah matang berfikir.
Huh, cukup bimbang! Apa tidaknya, kalau tidak berkeras pasti tv dikuasai oleh anak-anak di sekolah rendah untuk menonton rancangan kegemaran mereka lepas satu, satu!

3 comments:

Unknown said...

i’m looking for Dayana Binit Imran she is from kampung senama hilir rembau malaysia
i’m Mohamed Makhloufi from Algeria

i search about my love Dayana Binti Imran, she is from kampung senama hillir , she is mix girl ( i mean she is not 100% malaysia her mother is from malaysia and fathers no is not from malaysia , her mother name is Zaro ,,, i want you to help me to know how is she and what she are doing now , and i wish who will read my message and is from kg senama hilir or he want to do help plz told her about me ; that i’m looking of here and want to know about her plz plz hep me my email is msgld_7@yahoo.com i know that all people from kg senama hilir know her "Dayana Binti Imran" plz help me , and i’m sure that she will be very happy of your help , if u will tell her about me and about my address email , and i hope your heart make you do some thing for us , i will never forget any one who will helps us, and i hope Allah give you what you want in life .

This message is meant to, especially, to unite two lovelorns: Life was so wonderful between me and you, I can’t say to what extent I lived in happiness in your company, Believe me, I really don’t find the words to convey my message to you , you are my second half , whenever I remember you, all that happend between us comes across my mind, and this makes me suffer a lot; my life becomes dark, it is really hell with out you. I prayed and I prayed so that God woud put an end to this agony .
There were some personal problems in Malaysia which I dare not tell you my love, and which prevented me to enter the university to get on with my studies which was my purpose after all, eventually I left Malaysia bearing in mind, and very determined, that I will be back to Malaysia sooner or later to meet my honey who I love in this life and marry her.

Once in Algeria, there happend what was not expected; my Yana you got some ill-news about me which you unfortunately believed.Your relatives also incited you against me. I still stick to this affair of love come what may and coute que coute; I don’t care of the age even if you were married , divorced with many kids or if you were aged over 60 years or more, I will ask for your hand again to marry you darling, my love doesn’t know any frontiers and is limitless.

Anonymous said...

sy nak copy boleh..?

wan salmah said...

dipersilakan untuk sesiapa meng'copy'kan..