Saturday, January 17, 2009

Setelah dua minggu persekolahan..

Bagaimana cuaca atau keadaan di tempat anda? Di sini, Rembau, cuaca kering (tak kering sangat juga), cahaya matahari yang banyak dan, yang lebih-lebih ialah lepasan angin yang tersangat-sanagt banyak..

Angin yang bertiup kencang hingga mengeluarkan bunyi bersiul-siul terutama tengah-tengah malam menjadikan kami begitu cuak, otak mula berfikir, ada tak pokok-pokok besar di sekeliling rumah.

Itu mukaddimah saja dulu. Saya ingin menceritakan seputar kehidupan saya di sekolah pada awal tahun sesi 2009 ini. Hrm, tahun ini saya masih mengajar subjek yang sama iaitu ekonomi asas dan Bahasa Melayu. Setelah memasuki keempat-empat kelas tersebut, saya sedikit lega sebab walaupun bilangan mereka agak ramai tetapi setakat ini keadaan masih terkawal. Ini ledakan penduduk, atau penjaga suka anak mereka bersekolah di sekolah kami, ada kelas yang bilangan pelajar ialah 53 orang. Kelas saya maksimum 46 orang, duduk berhimpit-himpit! Tak kondusif langsung!

Kepada guru-guru baru, saya nak kongsi satu pengalaman mengajar di tingkatan 1 Eris. Ini kelas rancangan khas, iaitu pelajar-pelajarnya yang mendapat 3A, 4A atau 5A dalam UPSR.

Oleh sebab bilangan mereka tidak ramai (30 orang), idea untuk mengajar di kelas sebegini mudah datang.

"Kamu duduk dalam kumpulan, sekumpulan 5 orang". Saya memberi contoh cerita-cerita terkenal seperti Puteri Salju,ulan Bawang Putih Bawang Merah, Hang Tuah dan selebihnya mereka menambah sendiri. Pelajar diberi masa 25 minit untuk membuat sinopsis atau karangan cerita tersebut.

Setelah tamat tempoh tersebut, saya meneruskan arahan "Setiap kumpulan akan datang ke depan, dan kamu kena ceritakan balik kisah yang kamu tulis seorang demi seorang. Setiap ahli kena bercakap, seorang mulakan cerita, yang lain-lain sambung. Kumpulan yang berhenti lebih 1 minit dikira kalah. Saya tambah masa untuk kamu lancarkan cerita"

Jadi kita boleh melihat bagaimana mereka bekerja dalam kumpulan. Kumpulan yang bekerjasama dapat meneruskan cerita dengan lancar dan sebaliknya kurang bekerjasama akan berhenti di tengah jalan. Ada cerita yang rigid mungkin terlalu mengikut skrip asal.

Saya tertarik dengan satu kumpulan, pelajar perempuan. Mereka menulis cerita Puteri Salju (Snow White). Cerita ini versi Malaysia moden, tapi, agaknya terpengaruh dengan mistik dicampur dengan unsur ubat pengasih, susuk (mungkin nak samakan dengan pereanan nenek kebayan).

ya, pembelajaran sungguh menarik dan pelajar nampak seronok di samping belajar banyak perkara, termasuklah melihat bagaimana setiap kumpulan bekerja..

Akhir sekali saya suruh mereka menyalin karangan mereka di dalam buku latihan..

2 comments:

Suzana Abd Manan said...

Pengalaman yang menarik untuk dikongsi. Saya sudah lama tidk mengajar, kena ambil sedikit idea-idea yang baik untuk mengajar kelak.

wan salmah said...

dah balik malaysia? posting kat mana?
insya Allah pengalaman kat negeri orang nanti blh dijadikan guru yg baik..