Monday, March 09, 2009

Mac - apa ada pada Mac

Mac... apa ada pada Mac

1. Mac 2008
Pilihan raya umum ke12. Menyaksikan satu 'ibu' tsunami. Rentetan kejadian politik berlaku di sana sini. Macam bumi jugak yang sudah semakin tua. Apa nak komen. Sebagai pegawai kerajaan tak banyak yang dapat diulas, cuma, bagilah peluang mereka memerintah sebab
mereka sudah diberi mandat oleh rakyat umum. Masih terlalu awal untuk menghukum dan mengadili mereka. Kalau kita yang bekerja di pejabat pun tempoh 1 tahun tak banyak yang boleh kita ubah...
Imbas kembali detik ni tahun lepas. Rasa terkilan jugaklah sebab saya masa tu sedang menjaga bayi saya yang menjalani major operation akibat subdural emphyma di HKL. (Gejala ini kami rumuskan terbentuk akibat kemalangan yang berlaku pada akhir 2007 dan Danial baru berumur 36 hari).

Pembedahan dibuat kerana anak saya mengalami demam panas luar biasa. (Saya ingat itu demam biasa, langsung tidak dapat mengaitkan dengan kemalangan, sebab, selepas kemalangan, Danial diperiksa dengan agak teliti oleh doktor pakar di Hos Temerloh dan doktor mengatakan pendarahan beku itu tidak berbahaya dan boleh hilang sendiri nanti. Jadi, saya tidaklah merasa tidak senang hati lagupun sekembalinya dar hospital selepas kemalangan Danial tidak menunjukkan sebarang tanda bahawa dia sakit). Doktor ingin mengambil air tulang belakang, tapi saya tidak mengizinkan kerana stigma negatif tentang situasi itu. Jadi keputusan untuk pembedahan agak lambat (sedikit;p) dibuat. Danial terpaksa menjalani 2 pembedahan kecil dan satu pembedahan besar melintang di kepala (macam budak perempuan memakai cekak). Kalau saya ingatkan balik bagaimana Danial merintih kesakitan, bila-bilapun air mata saya boleh menitis. Saya pun masa itu belum sihat betul lagi. 7 minggu bukan sebentar. Ada kala baju sayapun berlumuran darah. Nak menukarnya bukanlah mudah. Anak menangis dan merintih hingga saya rasa dia bukan seperti anak saya yang biasa.

Syukur saya ada kakak dan ahli keluarga lain yang selalu datang menziarah. Bajupun terpaksa meminjam daripada anak saudara di Ceras (tak cukup dan tak sempat dicuci). Terima kasih kepada semua terutama sesiapa yang pernah menderma darah jenis O. Semoga Allah gantikan darah kalian dengan lebih sihat dan lebih banyak. Begitu juga dengan semua yang telah menolong kami anak-beranak. Terutama kakak saya Hjh Wan Kelthom. Bukan mudah untuk datang ke sini, dengan masanya, dengan jerihnya mencari parking...

2. Oh itu cuma segelintir detik yang terjadi saat itu. Berbalik pada isu pilihan raya, saya rasa ralat sebab saya tidak dapat mengundi. Pada tahun 1999 dahulu, masa itu saya baru balik dari hospital sebab melahirkan Syamil di Hospital KB, baru sehari umur Syamil saya telah keluar mengundi! Masa di HKL, tv sudahlah satu saja, warnapun dah 'kopam', saya nak tengok kehebohan semangat mengundi tetapi penjaga yang lain nak tengok cerita Hindi. Saya pulak malas nak bertekak. Ada yang siap bersungut 'asyik asyik mengundi' kalau buka tv ditunjukkan kehangatan pilihan raya. Malam keputusan pilihan raya diumumkan, sayapun sibuk bersms dengan kakak saya.

3. Mac 2009
Alhamdulillah anak saya setakat ini sihat. Bekas torehan masih kelihatan kalau diselak rambutnya. Kami banyak membantunya dari segi keagamaan seperti solat hajat, doa, memberi minum air zam zam, air musoffa. Mungkin saya tidak adil membandingkan perkembangannya dengan kanak-kanak yang sebaya dengannya. Biarlah dia membesar dengan cara dia. Satu saja perkataan yang boleh dia sebut, iaitu 'mama', itupun jika dia membebel-bebel rindukan saya.

Berbalik kepada isu pilihan raya..hrmmmm..panjang m nya. Apa nak jadi ya? Pening fikir hal politik ni, ekonomi merudum, politik kacau bilau, sosial?..hancusss!

MAC 2009
Marilah kita berselawat ke atas Nabi s.a.w junjungan kita sempena ulang tahun kelahiran baginda. Betapa kasihnya baginda kepada kita semua, umat kita tak lekang daripada ingatan dan bibir baginda...hingga ke akhir hayat baginda..

Baginda juga rindu akan satu umat yang tidak pernah melihat baginda tetapi beramal dengan ajaran-ajaran baginda..kitakah itu? Ya! Kamilah umatmu ya Muhammad! Kami umatmu dan bersyukur amat-amat dilahirkan dalam umatmu!

Sesiapa yang pernah menziarah makam baginda, pasti akan mendapat satu kenangan yang sangat syahdu. Pada ziarah terakhir, subuh yang hening, sebaik saja menjejak kaki ke perkarangan masjid nabi, saya sudah rasa satu kelainan. Apabila berdepan dengan makam baginda, saya dapat merasakan baginda melihat saya dengan pandangan yang sayu... subhanallah! Ingin saya kunjungi lagi makam baginda selalu selalu seperti dalam doa-doaku!

Berselawatlah ke atas Nabi, semoga kita akan berjiran dengan baginda di syurga kelak!

2 comments:

firdaus said...

cikgu..politics,anything can happen -_-

wan salmah said...

Hmm,
susah nak cakap la. dunia dah tua, manusia dah merapu.. tanda akhir zaman...
tunggulah kita klimaks tsunami politik negara kita, doa-doa moga kita selamat...