Sunday, March 22, 2009

Selipar Ninakimi jadi kegilaan wanita

Oleh Siti Nur Almizan Aripin
snur@bharian.com.my


Rusyarina bersama selipar dan capal hasil rekaannya.

Rekaan mempunyai keistimewaan tersendiri dan pelanggan berpeluang memilih pelbagai corak disediakan selain menerima tempahan

SENI itu indah. Jika dirujuk kepada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Ketiga, perkataan seni bermaksud karya yang dicipta dengan bakat (kebolehan) hasil daripada sesuatu ciptaan dan ia juga sama erti dengan kebolehan mencipta sesuatu yang indah.

Bertitik tolak daripada perkataan seni itulah seorang gadis manis berusia 25 tahun, Rusyarina Zulkafly mengembangkan ilmu diperturunkan bapanya bagi menghasilkan objek yang cantik dan berguna sesuai minat si empunya diri.


Rusyarina berkata, idea menghasilkan selipar kulit buatan tangan bermula selepas melihat bapanya membuat capal.

“Minat itu juga yang mendorong saya melanjutkan pengajian di dalam jurusan Seni Halus di sebuah institusi pengajian tinggi awam tapi disebabkan masalah peribadi, saya tidak sempat menamatkan pengajian.

“Tapi sehingga sekarang saya masih bercita-cita untuk mendalami ilmu pembuatan dan rekaan kasut kerana saya tahu industri itu punya potensi malah tidak ramai orang memiliki kemahiran menghasilkan kasut,” katanya.

Kini, Rusyarina atau mesra disapa sebagai Nina dipertanggungjawabkan bapa bagi meneruskan kesinambungan tradisi membuat capal melalui perniagaan milik keluarga, NinaKimi Handmade Leather Sandals (NinaKimi).

“Ayah memberi kepercayaan kepada saya untuk menguruskan kilang di Ipoh dan saya sangat bersyukur kerana berkat tunjuk ajar dan dorongan yang diberikan keluarga umpama doa untuk saya terus mengembangkan perniagaan,” katanya.

Bagaimanapun, lumrah anak seni yang dikurniakan bakat dan kreativiti membuatkan Nina tekad menghasilkan rekaan selipar kulit bertampal motif khusus untuk wanita. Apabila sambutan yang diterima menggalakkan, rekaan mula dikembangkan pula kepada gladiator kulit yang menjadi kegilaan wanita ketika ini.

“Buat capal memang seronok tapi ia memerlukan kudrat lelaki justeru dengan bantuan dua rakan kongsi, Muhd Rizan dan Muhd Faiz Che Ab Rahman, saya kembangkan lagi rekaan untuk kepuasan sendiri selain memenuhi kehendak pasaran,” katanya.

Tempahan mengikut kehendak pelanggan

Rekaan selipar kulit buatan tangan ditawarkan NinaKimi mempunyai keistimewaan tersendiri kerana menurut Nina, selain berpeluang memilih pelbagai corak yang disediakan, dia juga menerima tempahan seperti diinginkan pelanggan.

“Bukan saja corak dan warna tapi kami juga bersedia memenuhi kehendak pelanggan yang mahukan lakaran (initial) pada selipar kulit seperti nama kekasih, hari lahir atau dijadikan ‘couple flip flops’ untuk pasangan bercinta.

“Ada juga pelanggan yang menjadikan selipar kulit NinaKimi sebagai hadiah kepada tetamu di majlis persandingan. Semuanya tidak mustahil kerana kami bersedia menerima pesanan mengikut kehendak pelanggan,” katanya.

Katanya, ada di kalangan pelanggan yang menempah capal atau selipar daripadanya kerana mengalami masalah kaki tidak normal seperti saiz kaki tidak sepadan atau kaki terlalu besar.

Setiap tempahan akan disiapkan di dalam tempoh dua minggu termasuk proses pemilihan rekaan, saiz dan penghantaran.

“Kilang NinaKimi di Ipoh, Perak mempunyai mesin ‘press’ dan mesin jahit untuk kulit. Jadi proses menyiapkan tidak mengambil masa lama. Biasanya dalam satu hari kami mampu menyiapkan sehingga 23 pasang selipar kulit.

“Selain itu, ia juga bergantung kepada bekalan kulit. Walaupun membeli bekalan kulit daripada pembekal tetap, kami tetap pergi juga ke negeri-negeri tertentu untuk melihat jikalau ada material seperti kulit atau tapak getah yang lebih berkualiti bagi menjamin kualiti produk,” katanya.

Nina berkata, dia menggunakan tiga jenis kulit iaitu kulit lembut, kambing dan biri-biri. Tekstur kulit lembu dan kambing kebiasaannya menjadi pilihan ramai pelanggan kerana ia lebih halus dan lembut.

Motif ditawarkan

Nina berkata, sehingga kini dia telah menghasilkan lebih daripada 50 motif untuk selipar kulit menggunakan tema tertentu seperti Animal Kingdom, Famous Characters, Starry Starry Night, Technicolor Rainbow dan banyak lagi.

“Ramai pelanggan suka melihat rekaan selipar dan gladiator NinaKimi yang berwarna-warni. Kebiasaannya mereka gemar memilih selipar dalam rona terang,” katanya.

Nina bagaimanapun mengakui rekaan motif yang dihasilkan selain datang daripada idea sendiri dan dua rakan kongsi, ia turut dikembangkan daripada buah fikiran pelanggan.

Gadis manis itu juga begitu optimis mengatur perjalanan NinaKimi. Selain mahu mempelbagaikan rekaan, dia juga bercadang untuk membeli mesin hot stamping bagi memudahkan proses melabel barangan kulit buatan NinaKimi.

Syukur dan bangganya saya membaca artikel ni. Harap lebih ramai Bumiputera yang menceburi bidang usahawan ini. Buatlah yang standard dengan jenama luar negeri, saya antara yang tak kisah tentang jenama (import). Saiz kaki saya yang special ni (4) sering susah nak dapat di pasaran sebab tak banyak..Tahniah

1 comment:

ninakimi said...

tq tq coz put up this article on your blog.. if intereted nak tgk design2 kami. do visit our blog k

http://ninakimi.blogspot.com

regards,
ninakimi