Monday, November 10, 2008

Cerita biasa-biasa..

Kami 6 orang guru dan seorang staf sekolah telah pergi ke SDAR seperti yang dirancang. Tujuannya nak melawat bilik dokumen sekolah tersebut..Pandangan pertama tentang sekolah tersebut ialah wah betapa bertuahnya dapat bersekolah di sini, lanskap menarik, udara segar, bangunan kondusif, warganya yang peramah (amboi2).

Bilik dokumen kami memang ada, luas jugak cuma perlu diubahsuai supaya sistematik. Jadi jika ada permintaan terhadap sesuatu dokumen contohnya ada lawatan jemaah nazir ke, apa-apa dokumen sepatutnya dapat disiapkan dalam tempoh kurang 7 minit...

Kami banyaklah mengambil gambar bilik dokumen tersebut dan kawasan sekitarnya, tapi sayang laptop saya masih di wad ICU.. PC ni nak menaip pun ambil masa yang lama, tiada kemudahan membaca kad memori, dan macam bom jangka sebab sudah diserang lebih 100 virus.. Jadi foto-fotonya tidak dapatlah disiarkan di sini ya..

Sampai ke sekolah belum pun sempat duduk Kak Norzi memberitahu yang GPK1 meminta saya ke SMK Gemas Isnin nanti, majlis penyampaian hadiah untuk pertandingan lanskap..

Saya dibalut kesuspenan yang keterlaluan sebab hari itulah saya sepatutnya akan mendapat tahu saya dapat berpindah ke tidak, tapi laluan untuk mengetahuinya penuh ranjau.. PAR kami yang saya minta tolong sibuk sepanjang pagi.. jadi 'bila saya sampai ke rumahlah barulah saya boleh surf internet...

"Permohonan anda adalah gagal, namun anda boleh membuat rayuan"...

Sedihnya..namun saya isi borang rayuan online...

Saya menghubungi kakak saya, kata beliau, dah boleh agak akan kegagalan saya, yang terdaya kita buat ialah membuat rayuan kemudian terserah pada takdir, anggaplah ada hikmah di sebaliknya. Kita dah berbuat pelbagai cara untuk memohon berpindah...

Hikmah pertama ialah anak-anak saya.. kalau saya balik ke Kelantan, dah jauhlah saya daripada mereka (yang berada di Subang dan UKM).. selama ini rumah inilah tempat mereka lepak2, menghilang penat sepanjang kerja atau belajar..kalau saya dah jauh daripada mereka, kesihan jugak ya pada mereka ni.. dan ada lagi hikmah2 lain..(tapi tau tak, selagi tak pindah, cerita saya ni macam never ending story..) doa sudah usaha sudah, bismillahi tawakkaltu alallah...

Isnin 10.11.2008 (selamat hari lahir Zahid yang akan SPM esok)

Pukul 7 pagi saya dah bersiap untuk ke SMK Gemas. Pergi bersama-sama ialah 2 orang pelajar MPV lanskap kami dan pembantu lanskap kami. Pagi ni mata saya masih problem, macam mana saya nak memandu, tambah teruk kerana semalam Danial demam dan saya berjaga, mata saya jadi penat. Kalau tiada pilihan saya terpaksa redah, maka cerita 'si Buta dari Gua Hantu akan menjadi dorongan saya untuk memandu dengan selamat ke destinasi..Ketika menghampiri kereta saya tiba-tiba Yati iaitu pembantu lanskap kami menawarkan diri untuk memandu.. Alhamdulillah.. syukur.. satu masalah besar selesai.. tetapi duduk di seat penumpang sebelah depan menjadikan saya gayat dan trauma (semasa kemalangan dulu saya berada di depan dan setiap kali kereta bergerak saya rasa kereta yang saya naiki akan terbabas). Saya cuba ingatkan kata-kata kakak saya iaitu hidup kita 'masih panjang', enjoy the journey/yourself.. saya memejam mata jika saya takut, dalam hati berdoa, di mulut saya melayan borak dengan Yati. alhamdulillah kami selamat sampai ke SMK Gemas tepat pada masanya..

Pemenang pertama pertandingan lanskap bagi peringkat negeri Sembilan ialah SMK Gemas, kedua ialah sekolah kami; SMK Undang Rembau, ketiga SMK Dato' Undang Musa. Landskap SMK Gemas ialah taman nusantara. Lamannya agak luas. Ada kolam kecil, ada kolam memanjang ala-ala anak anak sungai. Beberapa ekor ikan kap berwarna warni yang agak besar menari-nari girang.. Bunga-bungaan pelbagai warna menghias di sana sini menjadikan suasana sungguh meriah..bonus juga kepada 2 batang buluh yang dijadikan pancuran semula jadi.. Saya banyak mengambil gambar tapi itulah, macam saya katakan di atas tadi, PC ini tidak dapat memaparkan gambar dari kad memori. Doakan laptop saya kembali pulih ya..

Jika saya banding-bandingkan, taman kami tidak kurang menariknya. Cuma laman kami lebih kecil. Konsep taman kami ialah Bali Nusantara. Ini hasil kerja cikgu MPV lanskap iaitu cikgu A. Rahman dengan pelajar-pelajar tingkatan limanya dan pembantunya Pn Norhayati. Pengetua kami, Hj. Rafiei sangat mengambil berat tentang taman ini. Konsep taman ini yang terletak bersebelahan kantin sekolah ialah sebagai tempat bersantai, berehat, makan-makan, menikmati pemandangan taman. Pokok-pokok terpilih ialah jenis hijau pelbagai tona disesuaikan dengan rumput karpet. Batuan sungai dan pemijak kami disusun dengan begitu rupa persis taman di Bali. Kami mempunyai banyak bangku dan meja simenfero. Memang cantik, material yang dipilih memang berkualiti, kemas dan halus buatannya..

Namun sebagai pemerhati saya hormati keputusan pengadil. Pertandingan ini sebenarnya memberi peluang keemasan kepada pelajar lanskap. Pelajar MPV ialah pelajar yang tidak terpilih ke aliran sains, ekonomi. Mereka ini telah dilatih dengan kemahiran yang sesuai dengan jiwa dan kerjaya. Apa yang membanggakan, mereka sudah berjaya menghasilkan sesuatu yang besar dan hebat. Mereka juga membuat persembahan power point tentang lanskap mereka. Sesungguhnya usaha mengetengahkan bidang MPV seterusnya membuat pertandingan sebegini sangat besar manfaatnya kepada para pelajar ini dan mereka sudah nampak peluang di depan mereka.

Balik dari Gemas, rehat dan sambung kerja sedikit kami ada guru pula.. Sudah akhir tahun begini banyaklah perkara yang perlu dibuat... Adus..sudah beberapa bulan rasa tak cukup rehat..Semasa mesyuarat, saya dan kawan sempat berpakat iaitu cuti je nanti nak ambil 3, 4 hari nak balas dendam tidur...hehe

2 comments:

Anonymous said...

cikgu,nak sgt tgk landskap tu..hihi

Anonymous said...

pire,
laptop masih kat wad icu,problem mother board pulok..
kalu ada peluang saya paparkan insya Allah..

cgwan