Monday, November 17, 2008

Tingkat keupayaan otak

BETAPA kuat sekalipun otak berfungsi, sesekali kita tetap lupa sedangkan otak juga perlukan ‘penyelenggaraan’. Bukan pembedahan atau melakukan sesuatu yang berbahaya kerana kajian mendapati otak mampu dipertingkatkan keupayaannya hanya menerusi beberapa langkah mudah.

Berikut beberapa kaedah yang boleh diamalkan untuk membantu untuk meningkatkan fungsi otak:

Makan badam

Badam dipercayai boleh meningkatkan ingatan. Kombinasi minyak badam dan susu yang diambil sebelum tidur atau selepas bangun tidur dikatakan boleh menguatkan kuasa ingatan. Susu badam boleh disediakan dengan menghancurkan badam tanpa lapisan luarnya dan ditambah air dan gula.

Minum jus epal

Kajian Universiti Massachusetts Lowell, Amerika Syarikat menunjukkan jus epal meningkatkan pengeluaran pemancar sistem saraf yang penting, acetylcholine di dalam otak sekali gus meningkatkan kuasa ingatan.

Tidur dengan baik

Kajian mendapati ingatan jangka panjang diperkuatkan apabila seseorang itu memperoleh tidur yang baik.

Nikmati aktiviti mudah yang digemari

Tekanan boleh mengeringkan kekuatan otak. Amalkan aktiviti mudah yang digemari setiap hari untuk menyingkirkan tekanan daripada fikiran.

Sesetengah daripada aktiviti mudah ini bukan saja baik untuk otak malah tubuh dan jiwa seperti mendengar muzik yang digemari, bermain dengan anak dan melahirkan penghargaan kepada orang lain.

Selain itu, berlari beberapa kilometer setiap hari, mengayuh basikal atau berenang juga elok diamalkan.

Senaman minda

Senaman fizikal memang penting untuk membina tubuh yang kuat namun senaman mental juga sangat diperlukan. Sedar atau tidak, kanak-kanak mempunyai kekuatan otak yang jauh lebih tinggi berbanding golongan dewasa. Si kecil sentiasa bermain dengan fikirannya. Fikiran sedemikian menunjukkan kekuatan ingatan yang baik.

Untuk membuatkan fikiran aktif, ada beberapa perkara yang boleh dilakukan seperti bermain silang kata, berinteraksi atau melakukan kerja sukarela. Selain itu, mulakan hobi seperti menulis blog, membaca, melukis atau mempelajari kemahiran baru.

Mengurangkan pengambilan gula

Gula bukanlah makanan. Ia sejenis karbohidrat yang memberikan tenaga khayalan. Pengambilan gula berlebihan boleh mengakibatkan gejala kebimbangan yang keterlaluan.

Gula yang berlebihan juga boleh menyebabkan rasa takut apabila berada di tempat sempit, hilang ingatan dan masalah saraf lain.

Jika boleh, nikmati makanan tanpa perlu menambah gula.

Khasiat gandum penuh

Gandum penuh mengandungi lecithin. Bahan ini membantu untuk mengurangkan masalah pengerasan saluran darah yang lazimnya merosakkan fungsi otak.

Makan hidangan ringan pada waktu malam

Hidangan berat boleh menyebabkan seseorang itu sukar tidur dan tekanan emosi sewaktu tidur. Elok menikmati hidangan berat waktu siang ketika tubuh melakukan banyak pergerakan sekali gus memanfaatkan pengambilan yang banyak itu.

Pada waktu malam, nikmati hidangan ringan berserta buah-buahan untuk memudahkan tidur. Tidur yang baik boleh menguatkan otak.

Berimaginasi

Orang Yunani cukup mahir dari segi prinsip imaginasi dan kaitannya untuk mengingati apa saja. Teknik berkenaan memerlukan seseorang itu mencipta imaginasi jelas dan berwarna-warni yang boleh dikaitkan dengan objek yang diketahui.

Jika proses imaginasi itu turut disertai deria sentuh, rasa, bau, dengar dan melihat, seseorang itu boleh mengingatinya dengan lebih baik.


Kelebihan vitamin B kompleks

Vitamin B kompleks menguatkan ingatan justeru, nikmati makanan termasuk sayur-sayuran yang mempunyai kandungan vitamin B kompleks yang tinggi.

No comments: