Monday, November 03, 2008

Syukurlah walaupun keadaan tidak banyak berubah tapi ada cahaya di sebalik kegelapan. Berkat rahmat dan kasih sayang-Nya serta orang-orang yang mengasihi saya, banyak masalah yang dialami terungkai sedikit demi sedikit.

"Setiap perkara ada jangka masa tertentu dan kita hendaklah bersabar. akan sampai detik itu"

Ingat lagi tak saya pernah menyebut sebelum ini, seorang penceramah PTK tempoh hari, Hj Mohamad Ikhsan, (sebenarnya naib pengetua IPDA tempat saya mengambil kursus KPLI dulu). Percaya tak jika saya katakan saya sudah mendapat satu naskhah asal penulisan beliau "Mengoptimumkan Potensi Minda?. Sebahagian buku tersebut sudah saya baca. Buku tentang sains neuron, tentang motivasi kendiri, supaya tidak mudah berputus asa kerana kita mempunyai organ/minda yang sangat ajaib ciptaannya. Otak berkeupayaan untuk sembuh walaupun terkena stroke dan jaringan antara sel otak yang tidak rosak berupaya terus hidup melintasi kawasan yang rosak. Ketika saya ditimpa masalah dan kebuntuan, terlintas di fikiran saya, kemanakah perginya semua sel otak saya? Never give up. Jangan sesekali berputus asa daripada rahmat Allah. Kita mampu bekerja dengan cemerlang hingga ke akhir hayat kita.

Setelah membaca sebahagian buku tersebut, saya rasa semangat saya hampir pulih dan saya mesti buat sesuatu yang terbaik dalam hidup saya. Semoga Allah memanjangkan umur saya dan memberkati usia saya.

Saya juga tertarik dengan artikel bekas pelajar saya iaitu Fizi "Ya Allah, letakkan dunia di tanganku, bukan di hatiku". Jika kita berfikir alangkah susahnya untuk direalisasikan, maka susahlah jadinya. Bagi saya, agak susah.. tapi kita mesti mencuba, kerana selagi dunia itu terpenting bagi kita, kita tidak akan mendapat ketenangan abadi. Lihatlah para rasul (terutama Rasulullah saw), para sahabat yang hanya menjadikan dunia sebagai alat untuk menuju kesejahteraan akhirat. Kita mesti mencuba dan sentiasa berusaha..

"Sesungguhnya selepas kesusahan itu kesenangan, dan selepas kesusahan itu kesenangan" -annasyrah.. (terima kasih kepada kakak saya wan kelthom yang sentiasa mengingatkan saya dan menghulur bantuan semasa kami kesusahan..)

S
ama ada kesenangan itu akan kita nikmati dalam jarak terdekat, lambat atau di akhirat kelak, itu urusan Allah. Yang pasti ialah Allah akan menunaikan janji-Nya, Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Adil...

4 comments:

Mohd Hafizi said...

....Fizi "Ya Allah, letakkan dunia di tanganku, bukan di hatiku" Saya ke cikgu??

wan salmah said...

fizi satu lg..junior hafizi@acik..

Mohd Hafizi said...

Owh.. patut laa... Itu salah satu petikan dari Novel Ayat-Ayat Cinta

wan salmah said...

org2 muda skrg ni baguslah, ayat power2.. tabik3!