Saturday, November 11, 2006

Gagal stabilkan Iraq - Rumsfeld mengaku AS tiada pengalaman mengawal pemberontak

PENING...Donald Rumsfeld mengusap dahinya sebelum menyampaikan syarahan di Kansas State University di Manhattan, Kansas, kelmarin. – AFP.
--------------------------------------------------------------------------------



WASHINGTON 10 Nov. – Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (AS), Donald Rumsfeld hari ini membuat pengakuan yang usaha negaranya untuk menstabilkan Iraq tidak berjalan dengan baik dan pihak tentera tidak sesuai bagi melaksanakan hasrat AS dalam memerangi keganasan puak pelampau. Dalam ucapan pertamanya sejak Presiden George W. Bush mengumumkan peletakan jawatan beliau kelmarin, Rumsfeld memberitahu para hadirin di Kansas bahawa Iraq sebuah negara yang demokratik dan aman adalah ‘harapan dan doa semua orang yang terlibat’.

“Adalah sangat jelas operasi tentera secara besar-besaran adalah sangat berjaya. Adalah jelas pada fasa kedua ini, ia tidak berjalan dengan cukup baik atau cukup cepat,” katanya.

Rumsfeld mengutarakan kekurangan AS di Iraq dalam sesi soal jawab selepas menyampaikan ucapan kepada para pelajar dan askar di Kansas State University di Manhattan, Kansas, semalam.

Katanya, Iraq telah mencapai kemajuan yang ketara tetapi keganasan puak dan pembunuhan oleh pelampau Islam telah mewujudkan situasi yang lebih rumit.

“Dan secara jujurnya, negara kita tidak mempunyai pengalaman dalam mencuba untuk mengenakan kawalan dan hasrat kita ke atas pemberontak yang tidak mempunyai tentera, tidak mempunyai tentera laut, tidak mempunyai tentera udara dan beroperasi dalam bayang-bayang,” katanya.

Menurut Rumsfeld, presiden dan setiausaha pertahanan yang baru akan terus melakukan pelarasan di Iraq tetapi memberi amaran berurusan dengan pelampau Islam memerlukan kesabaran dan ketabahan sama seperti perjuangan menentang komunis ketika Perang Dingin.

Peletakan jawatan Rumsfeld secara mengejut dilakukan sehari selepas pilihan raya AS yang melucutkan penguasaan Republikan di Kongres, berpunca daripada kemarahan pengundi mengenai Iraq.

Ditanya mengenai gred yang beliau berikan untuk prestasi sebagai setiausaha pertahanan, Rumsfeld berkata: “Oh, saya akan membiarkan sejarah yang menentukannya”.

– AFP

Umat Islam seluruh dunia tidak akan memaafkan Rumsfeld, Bush dan konco-konconya. Semasa saya di sekolah rendah dahulu saya kenal Iraq kerana Taman Tergantung di Babylonnya (daripada subjek sejarah). Saya juga pernah bercita-cita ingin menjadi arkitek kerana keindahan dan keajaiban taman tersebut. (Tapi hasrat saya itu terbengkalai kerana saya tidak mengambil PS (tidak ditawarkan di sekolah saya) di peringkat SRP atau PMR. Negara Iraq, maruah, tamadun, kegemilangan, artistik Iraq musnah begitu sahaja. Kutuk Bush dan Rumsfeld!!!

No comments: