Sunday, April 06, 2008

Mydin boikot

SUBANG JAYA: Bagi membantah penayangan filem Belanda berjudul ‘Fitna’, syarikat Mydin Mohamed Holdings Berhad (Mydin) mengambil langkah meletakkan penanda merah pada setiap produk dari negara itu yang dijual di semua rangkaian pusat beli-belahnya di seluruh negara, mulai semalam.

Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali, berkata selain tanda merah itu, pihaknya melekatkan poster bersaiz A4 di sekeliling pasar raya termasuk kaunter bayaran untuk menggesa orang ramai memboikot produk dari negara kincir angin berkenaan.

“Pendirian kami mengenai perkara ini sangat jelas kerana filem Fitna secara terang-terangan menghina Islam. Oleh itu, hampir 100 barangan dari negara Belanda ditandakan dengan label merah.

“Dengan cara ini juga secara tidak langsung dapat membantu orang ramai memilih produk tempatan terutama membabitkan perusahaan kecil dan sederhana (PKS),” katanya.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad, berkata langkah Mydin patut dicontohi dan bertepatan pada masanya.

“Kerajaan tidak pernah memberi arahan supaya memboikot barangan dari Belanda dan inisiatif ini diambil pihak Mydin sendiri,” katanya katanya pada sidang media selepas melancarkan program promosi Produk Malaysia Citarasa Kita di Mydin Mall di sini, semalam.

No comments: