Tuesday, April 29, 2008

Selamat Hari Lahir

Walaupun agak terlewat, tapi tak kisahlah. Hari lahir datang dan pergi saban tahun, tanpa ditunggu atau dialu-alukan. Menjadikan usia kian meningkat, diri semakin jauh dan diri juga semakin hampir.

Jika diimbas kembali, tahun 2007 boleh disifatkan sebagai tahun huru hara, tahun sedih; melankolik. Getir dan payah bersambung ke tahun baru. Tapi saya percaya, hidup ini bagai roda. Saya berdoa saya akan berjumpa pelangi suatu hari nanti setelah puas dipukul badai...

Buat apa saya bersedih? Jika saya hilang orang tersayang, dia pergi ke tempat yang mulia. Kami akan berjumpa semula. Tuhan hanya mengambil satu. Harta benda lain yang musnah/hilang? Mengapa dihibakan harta dunia yang puput sedikit sedangkan banyak lagi anugerah Allah yang kita nikmati, sama ada sedar atau tidak.

Oh Tuhan. Syukur atas nikmat iman, yang Kau anugerahkan. Semasa aku kesusahan Engkau membantuku dalam perlbagai cara, hingga aku boleh meneruskan kehidupan seperti hamba-hamba-Mu yang lain.

Harapanku, aku akan berdiri teguh, dengan jiwa dan semangat yang kental. Masih banyak tugas dan cita-citaku yang belum terlaksana.

No comments: