Monday, December 29, 2008

20 tip lupakan kenangan silam

cedokan daripada majalah MIDI (ada ubah suai)

1. Fokuskan pada masa depan kerana ia memberi peluang untuk kita menjadi lebih baik. Dengan sisa-sisa kehidupan yang masih ada, jangan persia-siakan.

2. Selalu beristighfar dan memaafkan orang lain, situasi, benda, perkara lain atau diri sendiri. Memaafkan diri sendiri dapat menghilangkan rasa marah, kesal dan tekanan.

3. Tidak ada manfaat mengenang kisah pahit dan dosa-dosa silam jika anda tidak bersungguh-sungguh menyingkirkannya. Walaupun payah, anda harus melakukannya.

4. Banyakkan solat dan jangan berputus asa berdoa kepada-Nya. Jiwa kehidupan lalu dipenuhi dosa, bertaubat dan bersihkan jiwa. Bangun munajat pada kedinginan malam kerana itu lebih khusyuk dan dekat dengan Sang Pencipta.

5. Berdampinglah dengan orang-orang yang baik, beriman dan dapat memberi motivasi untuk membaiki diri anda. Cari kawan/ kawan baru yang positif.

6. Berikan tumpuan atau fokus pada keinginan hati. Sudah berpuluh-puluh tahun mencari matlamat hidup tapi masih kabur. Tidak mengapa kerana anda masih belum terlambat. Jika anda tetapkan matlamat ingin lupakan kenangan lalu yang lebih indah, pasti anda lebih teruja.

7. Tulis satu persatu kenangan yang anda ingin lupakan. Lipat, masukkan dalam kotak. Campak, buang jauh-jauh atau bakar. Itu sebagai simboliknya. Memang sukar tapi jangan berhenti mencuba.

8. Jika kenangan itu masih terlintas di fikiran anda, cepat-cepat alihkan pada perkara lain yang lebih menarik. Sentiasa berlatih dan berjuang.

9. Cuba keluar daripada perangkap emosi (kehilangan, perpisahan, kesilapan, dosa besar, tragedi dsb). Jika tidak, diri akan sentiasa terperangkap dalam dunia yang kita cipta sendiri. Dan terus terkenangkannya dan terusan melakukan kesilapan.

10. Gunakan minda bawah sedar anda. Selalu katakan pada diri "aku boleh" "aku mahu jadi lebih kuat dan ceria", "aku ingin hiduplebih tenang dan bahagia"

11. Bayangkan di fikiran anda apa yang anda mahukan, diri anda yang sudah berjaya, sudah ceria, tiada lagi wajah yang murung.

12. Yakin pada diri anda boleh berubah; emosi yang sedih sudah menjadi energetik, fikiran negatif menjadi positif, asalkan anda mahukannya

13. Tukar penampilan diri kepada yang positif. Jika sebelum ini anda tidak peduli tentang apa yang anda pakai, sekarang cuba variasikan gaya berpakaian. Contoh warna merah melambangkan tenaga, ceria.

14. Jangan separuh jalan saja. Jika berhadapan lagi dengan cabaran, teruskan usaha anda.

15. Contohi orang yang telah berjaya, sebab kebiasaan orang yang berjaya bijak mengawal kehidupan dan emosi walau apapun cabaran yang mereka tempuh sebelum ini.

16. Jika anda dapat mengawal emosi, anda akan lebih tenang dan tekanan akan menjadi kurang. Anda akan dapat teruskan kehidupan atau kerjaya dengan lebih baik.

17. Fikiran kita yang mengawal kehidupan kita. Jika kita kata sesuatu itu susah, maka susah akan jadinya. Think positive

18. Sentiasa ingat, patuh akan perintah Allah dan jauhi larangan-Nya. Lakukan sesuatu bukan kerana orang lain tapi untuk diri anda sendiri, kerana Allah swt.

19. Buat sesuatu yang seronok dan mengembirakan. Lakukan hobi yang menarik minat dan melekakan (yang positif), seperti berkebun, melukis, melancong.

20. Jika terlintas juga, bacalah selawat ke, zikir ke dsb. Ingatlah betapa bodoh dan tidak berbaloinya menanggung bebanan itu. Siapa yang menderita, rugi? Orang lain berbahagia, tidak apa-apa, kita yang menangis sorang-sorang siapa suruh?

Memang bukan mudah untuk menghapuskan kenangan pahit silam.Tapi kita mesti mencuba dan mencuba. Mintalah pertolongan daripada Pencipta kita. Bersabarlah kerana setiap sesuatu itu ada tempoh-tempohnya. Cuba tamatkan tempoh bersedih. Masa juga penyembuh yang terbaik..

No comments: