Monday, December 29, 2008

Selangkah ke tahun baru...

Syukur alhamdulillah dengan izin dan rahmatNya dapat lagi kita menghirup nafas di bumi Nya yang fana ini.
Kalau tahun lepas, apa azam saya ya? Entah ada @ tidak azamnya, sebab masa itu saya sedang tidak sihat. Masih dalam pantang, kemalangan dan bersedih (kehilangan anak dalam kemalangan dan kecederaan diri dan anak-anak).

Tapi itu cerita tahun lepas. Tahun ini insya Allah dan alhamdulillah saya dan anak-anak sudah sihat. Kalau ada sikit-sikit tu biasalah kan, yang penting tu semangat dah pulih...

Azam tahun ini? Secara amnya samalah juga dengan orang-orang lain, hidup mesti lebih berkualiti. Kalau tahun lepas awal tahun cuti (masih cuti bersalin), pergi sekolah sekejap selepas habis pantang, kemudian anak sakit (major operation dan perlukan rawatan intensif di HKL selama 7 minggu). Saya tidak dapat perform sebagai seorang guru dan jawatan saya sebagai ketua bidang teknik dan vokasional. Terkilan juga sebab saya dalam keadaan biasa amat mementingkan kerjaya dan sukakan kerjaya saya. Bagai saya pernah sebut sebelum ini, ada masalah yang kita boleh kawal dan ada masalah yang kita tdak boleh kawal. Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak pengurusan, guru-guru dan semua staf, pelajar. Kepada ahli keluarga saya yang banyak membantu, memahami masalah saya. Kepada sahabat yang banyak menolong semasa saya susah. Kepada jiran-jiran yang membantu saya walaupun kita tidak ada pertalian darah. Jasa anda terlalu besar, ada yang boleh balas tapi lagi banyak yang tidak dapat dibalas. Semoga Allah meberi sebanyak-banyak ganjaran sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak..

Berbalik pada azam tahun ini, jadi saya nak "tebus" apa yang saya tidak dapat buat tahun lepas, insya Allah. Tak berani cakap banyak di sini tapi saya akan cuba buat yang terbaik.

Kemudaian, saya ingin memohon pertukaran balik ke negeri asal saya sekali lagi pada permohonan April nanti. Semoga Allah perkenankan doa hambaNya yang lemah tapi amat membutuhkannya ini.

Jika saya dapat balik ke kampung, saya akan membina rumah baru kami. Rangka konsep dah ada.

Besarnya cabaran saya nanti, berpindah negeri setelah saya tinggalkan sekian lama. Buat pengetahuan anda, saya sudah berhijrah sejak di tingkatan 2 lagi hingga sekarang. Balik duduk di Kelantan sekejap saja dulu iaitu semasa saya lepas graduate, sempat kerja sementara sekejap, berkahwin dan merantau. Saya tidak pernah mengajar di negeri sendiri, ish suspens pulak.

Nak buat rumah...

Insya Allah, i'll survive n strong...
dengan rahmat dan kasih sayang Mu aku bisa berbuat apa saja...

No comments: