Tuesday, December 02, 2008

Harga minyak menjunam bawah AS$48 setong

SINGAPURA: Harga minyak mencatatkan harga terendahnya dalam masa tiga tahun iaitu bawah AS$48 setong hari ini di pasaran Asia.

Ini berikutan keresahan mengenai kedudukan ekonomi Amerika Syarikat (AS) serta pasaran haram yang terus merosot sehingga membawa kesan terhadap permintaan minyak mentah.

Minyak 'Light, sweet crude' bagi penghantaran Januari turun AS$1.50 kepada AS$47.78 setong, terendah sejak 2005 dalam dagangan elektonik New York Mercantile Exchange pada sesi petang di Singapura. - Bernama


Macam-macam reaksi penerimaan penurunan harga minyak dunia ini. Sebahagian besar pengguna gembira menyambut kemerosotan kos bahan asas ini, ada juga yang kegeraman (memang gerammm!) sebab harga barang-barang tetap naik. Tadi seorang pekedai runcit mengatakan barang di kedainya akan naik juga. Ini prinsip apa tak tahulah..kalu barang makanan ada logik juga naiok sebab krisis kekurangan makanan global..

Apa-apapun saya orang yang gembira dengan fenomena ini.. Sebelum ini dalam entri saya ada mengatakan rumah saya sudah ada pembeli. Sekarang kami anak-beranak sedang berangan-angan mereka bentuk rumah kami akan datang yang akan didirikan di Pasir Pekan, Kota Bharu, Kelantan. Berpinau bijik mata membelek majalah-majalah. Nak bagi senang mana-mana foto yang berkenan di hati saya mengguntingnya. Gambaran reka bentuk dalaman, penggunaan bahan sudah ada. Oh ya, kembali kepada topik, yang saya gembira sangat adalah kerana kos bahan mentah seperti simen dan besi jatuh. 4 hari lepas saya diberitahu harga simen jatuh RM4 setiap kampit..

Konsep rumah, insya Allah nusantara. Mesti ada taman, taman di laman dan di sisi rumah (courtyard). Tulis sikit-sikit je lah dulu kat sini. Kalau dah mantap, insya Allah saya buat satu link baru "Oh My Home"... Prinsipnya; Baiti Jannati, Ruang Silaturrahim. Semoga bondaku panjang umur. Saya akan bawa beliau ke rumah, letakkan beliau mengadap taman mini, menikmati keindahan ros, petunia, kembang 3 bulan, morning glory. Juga percikan air dan tarian kap...(Taman mini konsep English Garden kerana saya 'naik gila' apabila melihat bunga-bunga yang telah saya sebutkan tadi..)..Ini tempat sangat istimewa buat saya (dan keluarga) dan sebahagian besar masa saya akan di banyak dihabiskan di sini..

No comments: