Monday, December 01, 2008

Mata oh mata!

Misteri apakah penyakit mata saya ini, silau dan sukar mencelikkan mata. Kalau saya terdedah kepada cahaya matahari dan komputer yang bermasalah skrinnya (tiada filter), alamat terperit-peritlah mata saya hingga ke malam dan boleh membawa ke esoknya. Udah ke klinik pakar di HTJ, boleh doktor-doktor tu kata mataku normal dan memberitahu mungkin kesilapan penggunaan kaca mata? Mungkin betul. Tapi saya dah pergi ke dua kedai kaca mata/optometris, hasilnya power mata saya naik satu tahap saja dan merekapun hairan mengapa keadaan mata saya begitu.

Saya juga sudah pergi ke perubatan alternatif di Gombak, kosnya hmm, tak yahlah cakap nanti diaorang kata, nak sihat janganlah berkira sangat....sibbaek saya ni kaya raya.. (amiiin..)..tapi hingga ke hari ini masih silau, kadang-kadang lagi teruk. Tadi mesyuarat pengurusan..mujur juga mereka tu sporting...kesilauan ini menjadikan kepala mudah pening, pusing2 la..

2 hari lepas kami sekeluarga telah ke Tangkak, mengunjungi sahabat yang sama-sama ke Mekah penghujung 2006. Kami memang selesa di situ kerana asyik makan dan mereka rajin melayan kami anak beranak(hehe)...Nak ke Air Terjun Gunung Ledang hari dah lewat petang. Jaraknya kira2 10km saja dari rumah mereka. Insya Allah lain kali walaupun tak tahuu la bila. Rupanya semasa saya sedang berbual-bual dengan kak Zai, suaminya sempat membaca doa pada air zam-zam yang telah diselawatkan di hadapan makam Rasulullah s.a.w dahulu. Betapa bertuahnya saya..Ya Allah, sembuhkanlah mataku ini agar hidupku lebih berkualiti dan Kau redhai, dan gantikanlah air zam-zam dan semua pemberian mereka kepada kami lebih-lebih lagi.. Masa nak balik kami dibekalkan pula dengan 2 pasang kain, tudung dan macam-macam seperti risalah-risalah doa..

Masa dah keluar rumah dan nak babai saya terpandang taman mini di sisi rumah mereka. Ternampak kegembiraan pada daunan, ranting, bunga-bungaan. Banyak juga yang berkenan Tapi, oleh sebab kami dah nak berpindah rumah tak jadilah nak minta ranting @ anak benih pokok, kalau tidak penuhlah satu bonet kereta dengan barang-barang buah tangan mereka, tapi, jauh di sudut hatiku berazam, 'bila rumah baru saya siap nanti, saya ingin meminta mereka mengepos biji benih sejenis pokok bunga tu, yang warna bunganya pink, magenta, purple, spesies yang sama tapi tonasi warna yang berbeza..Nasiblah kak Zai dapat sahabat macam saya nih..

Saya tidak bersungut dengan mata ini. Tapi, bayangkan, semasa saya masuk ke kelas, saya memakai cermin mata hitam, mereka tergelak-gelak dekat saya. Itu pelajar tingkatan 5. Memakai cermin mata p pun tidak selesa juga. Jadi saya marah-marahlah dekat mereka untuk mengawal kelas. Nak periksa esok lusapun masih tak serius..'Bila saya marah walaupun sedikit, peningpun sudah datangla..Itu belum masuk bab memandu..

Pun begitu, saya masih dapat meneruskan hidup saya macam biasa (walaupun tidak sebaik orang lain). Dalam keadaan begitupun saya dapat memandu ke Putra Jaya untuk menguruskan bahagian pinjaman perumahan, sebab pada masa itu saya MESTI lakukan.

Walaupun silau, pening, pusing-pusing, sukar nak celik mata, tapi, saya masih boleh mencelikkan mata, dan masih boleh melihat. Allah sayangkan kami dan ramai orang sayangkan kami.. Alhamdulillah...

No comments: